Vafadar Z, Parandeh A. Nursing Students` Experiences of Narrative Writing- Reflection in Clinical Education: A Qualitative Study . Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :78-89
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4591-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج) ، akram.parandeh@yahoo.com
چکیده: (3367 مشاهده)
مقدمه: روایتنویسی- بازاندیشی یکی از شیوههای مؤثر درآموزش بالینی دانشجویان علوم سلامت است. این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی به شیوه روایتنویسی- بازاندیشی انجام شد.
روشها: این مطالعهی کیفی با رویکرد تحلیل محتوی قراردادی در دانشکده پرستاری بقیهالله(عج) انجام شد. دادهها با شش مصاحبه فردی نیمه ساختارمند و دو بحث گروه متمرکز با دانشجویان(هرگروه 6 نفر)، گردآوری شد. نمونهگیری هدفمند بود و تا اشباع دادهها ادامه یافت ، متن مصاحبهها پس از پیاده سازی، با رویکرد تحلیل محتوی قراردادی تحلیل و نتایج استخراج شد. جهت مدیریت دادههای متنی از نرمافزار MAXDA10 استفاده شد.
نتایج: تجربیات دانشجویان از آموزش بالینی با روش روایتنویسی – بازاندیشی، بیانگر یک درون مایه کلی "درک خود ارزشمندی در یادگیری فعالانه بالینی" و 4 طبقه اصلی بود. چهار طبقه "خودآگاهی"، "ارتقای خودکارآمدی و انگیزش"، "یادگیری مشارکتی و فعال" و "خوداظهاری و تخلیهی هیجانات"را در بر میگیرد.
نتیجهگیری: استفاده از روایتنویسی- بازاندیشی در آموزش بالینی، با ارتقای خود ارزشمندی در دانشجویان، میتواند زمینهی مناسب برای رشد حرفهای آنان را فراهم آورد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1396/10/2 | پذیرش: 1397/12/20 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول