[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 78-89 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربیات دانشجویان پرستاری از روایت‌نویسی- بازاندیشی در آموزش بالینی: مطالعه کیفی
زهره وفادار ، اکرم پرنده
دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) ، akram.parandeh@yahoo.com
چکیده:   (119 مشاهده)
مقدمه: روایت‌نویسی- بازاندیشی یکی از شیوه‌های مؤثر درآموزش بالینی دانشجویان علوم سلامت است. این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری از آموزش بالینی به شیوه روایت‌نویسی- بازاندیشی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه‌ی کیفی با رویکرد تحلیل محتوی قراردادی در دانشکده پرستاری بقیه‌الله(عج) انجام شد. داده‌ها با شش مصاحبه فردی نیمه ساختارمند و دو بحث گروه متمرکز با دانشجویان(هرگروه 6 نفر)، گردآوری شد. نمونه‌گیری هدف‌مند بود و تا اشباع داده‌ها ادامه یافت ، متن مصاحبه‌ها پس از پیاده سازی، با رویکرد تحلیل محتوی قراردادی تحلیل و نتایج استخراج شد. جهت مدیریت داده‌های متنی از نرم‌افزار MAXDA10 استفاده شد.
نتایج: تجربیات دانشجویان از آموزش بالینی با روش روایت‌نویسی بازاندیشی، بیانگر یک درون مایه کلی "درک خود ارزشمندی در یادگیری فعالانه بالینی" و 4 طبقه اصلی بود. چهار طبقه "خودآگاهی"، "ارتقای خودکارآمدی و انگیزش"، "یادگیری مشارکتی و فعال" و "خوداظهاری و تخلیه‌ی هیجانات"را در بر می‌گیرد.
نتیجه‌گیری: استفاده از روایت‌نویسی- بازاندیشی در آموزش بالینی، با ارتقای خود ارزشمندی در دانشجویان، می‌تواند زمینه‌ی مناسب برای رشد حرفه‌ای آنان را فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: روایت‌نویسی – بازاندیشی، آموزش بالینی، دانشجویان پرستاری، تحلیل محتوی کیفی
متن کامل [PDF 303 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafadar Z, Parandeh A. Nursing Students` Experiences of Narrative Writing- Reflection in Clinical Education: A Qualitative Study . Iranian Journal of Medical Education. 2019; 19 :78-89
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4591-fa.html

وفادار زهره، پرنده اکرم. تجربیات دانشجویان پرستاری از روایت‌نویسی- بازاندیشی در آموزش بالینی: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :78-89

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4591-fa.html



جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921