Rasouli M A R. Quality of education in community medicine externship and internship: Perspective of medical students of Kurdistan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :516-521
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4344-fa.html
افخمزاده عبدالرحیم، رسولی محمدعزیز. کیفیت فیلد آموزشی کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی از نظر دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17
() :516-521
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4344-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، rasouli1010@gmail.com
چکیده: (4277 مشاهده)
مقدمه: دوره کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی با آموزش دانشجویان پزشکی در فیلد بهداشتی، آنها را برای ورود به برنامه پزشک خانواده و اجرای خدمات پزشکی جامعهنگر به خصوص در مناطق روستایی آماده میکند. هدف این مطالعه بررسی کیفیت فیلد آموزشی کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، دیدگاه تمامی دانشجویان فیلد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1393 (55 کارآموز) و (53 کارورز) مورد بررسی قرار گرفت. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامهای روا و پایا جمعآوری گردید. طیف نظرات دانشجویان با مقیاس لیکرت خوب (نمره 3)، متوسط (نمره 2)، ضعیف (نمره 1) برای هر سؤال ارزش گذاری شد. میانگین نمره نهایی سطح خوب، متوسط و ضعیف در این مطالعه به ترتیب بیش از 4/2 (67%)، بین 7/1 تا 4/2 (67%-33%) و کمتر از 7/1 (33%) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد.
نتایج: از دیدگاه کارآموزان میانگین نمره سطح خوب در موارد، برگزاری کلاسهای توجیهی 8/2 (6/83%)، آموزش در زمینه واکسیناسیون و زنجیره سرد 9/2 (4/96%) و توان مربیان در پاسخگویی به نیازهای آموزشی 7/2 (8/81%) بود. از دیدگاه کارورزان هم میانگین نمره سطح خوب درآیتمها، برگزاری کلاسهای توجیهی 7/2 (64%)، آموزش در جهت مسأله یابی و اولویتبندی مشکلات 4/2 (5/58%) بود. میانگین نمره کارورزان از دو آیتم افزودن مهارتها در جهت مدیریت درمان 05/2 (3/32%) و آموزش بهداشت 2/2 (3/28%) ضعیف گزارش گردید.
نتیجهگیری: حفظ و ارتقای کیفیت آموزش در فیلد کارآموزی و ارتقای کیفیت آموزش در فیلد کارورزی پزشکی اجتماعی ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
نامه علمی |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1395/11/23 | پذیرش: 1396/5/9 | انتشار: 1396/12/20 | انتشار الکترونیک: 1396/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول