karimi M, Nadery E, Seif naraghy M. Designing and Feasibility Assessment of a Postmodern Curriculum Model for Iran’s Higher Education System. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :311-322
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4261-fa.html
کریمی مینا، نادری عزت الله، سیف نراقی مریم. طراحی و امکانسنجی الگوی برنامهی درسی پست مدرن به منظور کاربرد آن در نظام آموزش عالی ایران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17
() :311-322
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4261-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران ، e-nadery2005@gmail.com
چکیده: (19342 مشاهده)
مقدمه: یکی از رویکردهایی که میتواند آموزش عالی را متحول کند و کیفیت آن را ارتقا دهد، برنامهی درسی پست مدرن است که ناگزیر باید تمام نظامهای آموزشی آن را در برنامههای خود پیاده سازند. با توجه به اهمیت این رویکرد، مقاله حاضر با هدف ارائه و امکانسنجی الگوی برنامهی درسی پست مدرن در نظام آموزش عالی ایران انجام شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی، ابتدا الگوی پیشنهادی برنامهی درسی پست مدرن با تأکید بر نظام آموزش عالی ایران با مرور متون و ادبیات موضوع و بررسی 161 منبع فارسی و انگلیسی مرتبط با موضوع انجام شد. برای امکانسنجی الگوی پیشنهادی به منظور کاربرد در نظام آموزش عالی ایران، پرسشنامهای محققساخته در اختیار 214 نفر از متخصصان برنامهی درسی که به روش تصادفی انتخاب شدند، قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون خی دو و فیشر مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: الگوی برنامهی درسی پست مدرن در آموزش عالی در قالب عناصر برنامهی درسی (هدف، محتوا، روشهای یاددهی و یادگیری، محیط یادگیری، یادگیرنده و ارزیابی) طراحی گردید. یافتهها نشان داد که بیش از 82 درصد از متخصصان برنامهریزی درسی، عناصر الگوی پیشنهادی را به منظور کاربرد در نظام آموزش عالی ایران مطلوب بیان کردند ولی تنها 34 درصد از آنها ویژگیهای اهداف را مطلوب دانستند و بین دیدگاه متخصصان برنامهریزی درسی در مورد مطلوب بودن عناصر پیشنهادی این الگو تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (05/0<p)؛ اما بین نظر آنها در مورد میزان کاربردی بودن اهداف برنامهی درسی آموزش عالی پست مدرن با توجه به محل اشتغال تفاوت معنادار وجود داشت (001/0>p).
نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان داد که الگوی طراحی شده بر مبنای مرور دیدگاههای صاحبنظران برنامه درسی پست مدرن به منظور کاربرد در نظام آموزش عالی ایران با توجه به نظر متخصصان برنامهریزی درسی مطلوب بیان شد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1395/8/4 | پذیرش: 1396/8/20 | انتشار: 1396/8/20 | انتشار الکترونیک: 1396/8/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول