Ghaffari R, Mirghafourvand M, Abbasian R, Janati A. Comparison of The Selected Professional Competencies of Nursing Graduates of Azad and Public Universities of Maragheh in 2015. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :220-229
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4256-fa.html
غفاری رضا، میر غفوروند مژگان میر غفوروند، عباسیان رقیه، جنتی علی. مقایسه برخی توانمندیهای حرفهای دانشآموختگان کارشناسی پرستاری دانشگاههای آزاد و دولتی مراغه درسال1394. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17
() :220-229
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4256-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، abasianbonab@yahoo.com
چکیده: (3458 مشاهده)
مقدمه: آگاهی از توانمندیهای دانشآموختگان دانشگاهها به منظور جهت یابی اهداف برنامههای آموزشی آینده و پاسخگویی به نیازهای جامعه از چالشهای اساسی کشور محسوب میشود. این مطالعه با هدف مقایسه برخی توانمندیهای حرفهای دانشآموختگان کارشناسی پرستاری دانشگاههای آزاد و دولتی شهرستان مراغه در سال 1394انجام گرفت.
روشها: این مطالعه مقطعی برروی 42 نفر از دانشآموختگان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای دولتی و آزاد (21 نفر در هر دانشگاه) انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای فردی-اجتماعی، خودارزیابی آگاهی، نگرش و مهارت، سؤالات چهارگزینهای و چک لیستهای ارزیابی مهارتهای بالینی (آزمون ساختارمند عینی مهارتهای بالینی) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل استفاده شد.
نتایج: در این مطالعه از نظر مشخصات فردی-اجتماعی تفاوت معنادار بین دانشآموختگان دانشگاه آزاد و دولتی وجود نداشت (05/0<p). میانگین (انحراف معیار) نمره سؤالات چهارگزینهای 4/15(7/3) ازمجموع30 نمره بود. نمره نگرش دردانشآموختگان دانشگاه آزاد به صورت معناداری (005/0=P) بالاتر از دانشآموختگان دانشگاه دولتی بود. دانشآموختگان دانشگاه دولتی نمره بالاتری در درس داخلی جراحی (042/0=P) در مقایسه با دانشآموختگان دانشگاه آزاد اخذ کردند. دانشآموختگان دانشگاه دولتی در مهارتهای ساکشن ترشحات ریه (025/0=P)، باز و بسته کردن بسته استریل (001/0>P) و پوشیدن گان (001/0=P) با تفاوت معناداری وضعیت بهتری از دانشآموختگان دانشگاه آزاد داشتند و دانشآموختگان دانشگاه آزاد نیز در مهارتهای گذاشتن NG تیوب (001/0>P)، لاواژ (003/0=P)، گاواژ (000/0=P)، دادن دارو به بیمار (005/0=P) و اضافه کردن محلول به ظرف در محیط استریل (001/0>P) با تفاوت معناداری وضعیت بهتری از دانشآموختگان دانشگاه دولتی داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به اخذ نمرات متوسط در آگاهی و ضعف دانشجویان هر دو دانشگاه در برخی مهارتهای بالینی لازم است که هم در دوره آموزشی و هم قبل از شروع به کار دانشآموختگان پرستاری در عرصههای بالینی توانمندیهای حرفهای لازم در آنها ایجاد شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1395/7/26 | پذیرش: 1395/11/19 | انتشار: 1396/7/23 | انتشار الکترونیک: 1396/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول