khazaie A, Moradi R. Design and Development of E-learning Content Based on Gagne’s Model of Instructional Design and its Impact on Motivation and Academic Achievement . Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :364-374
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4199-fa.html
خزائی آذر، مرادی رحیم. طراحی و تولید محتوای آموزش الکترونیکی براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه و تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17
() :364-374
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4199-fa.html
دانشگاه علامه طباطبائی ، rahimnor08@gmail.com
چکیده: (22538 مشاهده)
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی و تولید محتوای آموزش الکترونیکی درس میکروبشناسی پزشکی براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه و تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی ارتش بود.
روشها: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال تحصیلی 94-1393 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر از دانشجویان انتخاب و به صورت تصادفی به دوگروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. جهت جمع آوری دادهها از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه استاندارد هارتر (Harter) استفاده شد. برای گروه آزمایش از محتوای آموزش الکترونیکی در 6 جلسه 60 دقیقهای و برای گروه کنترل از روش سخنرانی استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی وتحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد استفاده از الگوی طراحی آموزشی گانیه در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مبتنی بر این شیوه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر است (01/0>p). همچنین تحلیل واریانس تک متغیره برای تحلیل متغیر انگیزش پیشرفت نشان داد که میزان انگیزش تحصیلی دانشجویان درگروه آزمایش پس از مداخله افزایش یافته است (01/0>p).
نتیجهگیری: یکی از مسایل اساسی در یادگیری الکترونیکی، توجه به ساختار و کیفیت در تولید محتویات آموزشی با توجه به اصول طراحی آموزشی است. با توجه به بهبود انگیزش و پیشرفت تحصیلی با استفاده از محتوای الکترونیکی براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه توصیه می شود سازمانها و دانشگاههای مجری امر آموزش الکترونیکی به امر طراحی آموزشی و به کارگیری رویکردهای علمی عنایت ویژهای داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
تكنولوژي آموزشي دریافت: 1395/5/3 | پذیرش: 1396/2/19 | انتشار: 1396/10/16 | انتشار الکترونیک: 1396/10/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول