 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     khazaie A,  Moradi R. Design and Development of E-learning Content Based on Gagne’s Model of Instructional Design and its Impact on Motivation and Academic Achievement .  Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :364-374
URL: 
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4199-fa.html   
                    
                    خزائی آذر،  مرادی رحیم. طراحی و تولید محتوای آموزش الکترونیکی براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه و تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی.  مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 
() :364-374
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4199-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه علامه طباطبائی ، rahimnor08@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (23188 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: هدف  این پژوهش طراحی و تولید محتوای آموزش الکترونیکی درس میکروبشناسی پزشکی براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه و تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی ارتش بود. 
روشها: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال تحصیلی 94-1393 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر از دانشجویان انتخاب و به صورت تصادفی به دوگروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. جهت جمع آوری دادهها از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه استاندارد هارتر (Harter) استفاده شد. برای گروه آزمایش از محتوای آموزش الکترونیکی در 6 جلسه 60 دقیقهای و برای گروه کنترل از روش سخنرانی استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی وتحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد استفاده از  الگوی طراحی آموزشی گانیه در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی و آموزش مبتنی بر این شیوه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر است (01/0>p). همچنین تحلیل واریانس تک متغیره برای تحلیل متغیر انگیزش پیشرفت نشان داد که میزان انگیزش تحصیلی دانشجویان درگروه آزمایش پس از مداخله افزایش یافته است (01/0>p). 
نتیجهگیری: یکی از مسایل اساسی در یادگیری الکترونیکی، توجه به ساختار و کیفیت در تولید محتویات آموزشی با توجه به اصول طراحی آموزشی است. با توجه به بهبود انگیزش و پیشرفت تحصیلی با استفاده از محتوای الکترونیکی براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه توصیه می شود سازمانها و دانشگاههای مجری امر آموزش الکترونیکی به امر طراحی آموزشی و به کارگیری رویکردهای علمی عنایت ویژهای داشته باشند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشی اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تكنولوژي آموزشي  دریافت: 1395/5/3 | پذیرش: 1396/2/19 | انتشار: 1396/10/16 | انتشار الکترونیک: 1396/10/16
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    ارسال پیام به نویسنده مسئول