مقدمه: مرور مطالعات نشان داد تاکنون پژوهشهای متعددی درحیطهی تعیین شخصیت و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی انجام گردیده است، اما در هیچ مطالعهای ارتباط تیپهای شخصیت مایرز/بریگز با پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا این پژوهش با هدف تعیین نیمرخ شخصیتی مایرز/بریگز و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید.
روشها: در این پژوهش توصیفی -همبستگی جامعه آماری شامل کلیهی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 93-1394 بود. حجم نمونه 150نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری از نوع غیراحتمالی (در دسترس) بود. ابزار پژوهش سیاهه تیپشناسی مایرز/بریگز (فرمM) و معدل تحصیلی بود. دادهها با روشهای آماری ماتریس همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: رایجترین تیپ شخصیتی در میان دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش، تیپ شخصیتی برونگرای شمی عقلانی قضاوتگرا (ENTJ)، با فراوانی7/22درصد و نادرترین تیپ شخصیتی، درونگرای شمی احساسی ملاحظهگرا (INFP)، با فراوانی7/0درصد بود. برونگرایی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار معکوس نشان داد (011/0, p= 207/0r=). تحلیل رگرسیون نشان داد درونگرایی، 4درصد پراکندگی پیشرفت تحصیلی را تبیین مینماید.
نتیجهگیری: بر طبق یافتههای پژوهش، شخصیت یکی از ابعاد اساسی در رشد انسان است و نقش محوری در موفقیت فرد دارد. لذا باید نوع تیپ شخصیت یادگیرنده را در برنامهریزیهای تحصیلی گنجاند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |