پیشرفت روزافزون فناوری و اطلاعات، تغییراتی را در زمینه آموزش و یادگیری به وجود آورده است. برای یادگیری مؤثر، بایستی طراحی یادگیری الکترونیکی مبتنی بر اصول آموزشی باشد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی محتوای یادگیری الکترونیکی بر اساس دو رویکرد آموزشی (سازنده گرایی و شناخت گرایی) بر میزان یادگیری و نگرش یادگیرندگان دردرس باکتری شناسی بود.
روشها: این پژوهش به روش آزمایشی دو گروهی در سال تحصیلی 95-1394 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شد. دانشجویان پزشکی در درس باکتریشناسی به روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند (40=n). محتوای الکترونیکی بر اساس رویکرد شناختگرایی و اصول سازندهگرایی در قالب محتوای چندرسانهای و از طریق نرمافزار Story Line 0.2 توسط تیم طراحی و تولید آماده شد و میزان یادگیری و نگرش در هردو گروه با یکدیگر مقایسه گردید. از ابزار پرسشنامه که پایایی و روایی آن مورد تأیید قرار گرفت، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آنکووا و مانوا) استفاده شد.
نتایج: میانگین نمرات پس آزمون یادگیری گروه شناختگرایی 70/2± 45/12 و گروه سازندهگرایی 84/1±65/15 از 20 نمره بدست آمد. مقایسه میانگین نمره یادگیری این دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری را نشان داد (01/0= p). همچنین یادگیرندگان در گروه آموزش الکترونیکی بر اساس اصول سازندهگرایی با میانگین رضایت کلی 53811/1±95/15 در مقایسه با گروه آموزش الکترونیکی شناختگرایی با میانگین 66508/2±55/11 از نگرش بهتری نسبت به گروه مقایسه برخوردار بودند (001/0= p).
نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر، با کاربست رویکرد سازنده گرایی در آموزش و رعایت اصول محوری آن میتوان یادگیری دانشجویان از دورههای پزشکی به صورت الکترونیکی را ارتقا داد و نگرش آنان به این دوره را بهبود بخشید. بنابراین مدرسان پزشکی برای ارتقای کیفیت آموزش از رویکرد سازندهگرایی در تولید محتواهای الکترونیکی استفاده نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |