XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Erfan A, Haghani F, Omid A, Baratali M. Midwifery and Nursing Students’ Emotional Intelligence and Its Relation to Spiritual Intelligence. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :232-241
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4026-fa.html
عرفان عارفه، حقانی فریبا، امید اطهر، براتعلی مریم. رابطه‌ی بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان پرستاری و مامایی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :232-241

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4026-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، Athar_omid@yahoo.com
چکیده:   (5553 مشاهده)

مقدمه: هوش هیجانی و هوش معنوی می‌تواند در جهت سالم سازی زندگی انسان مکمل یکدیگر باشند. هوش هیجانی حاکی از شناخت احساسات خویش و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است. هوش معنوی با تقویت معنویت موجب ثبات صفات پسندیده می‌شود و فرد به سوی پیشرفت و رسیدن به کمال حرکت می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه‌ی بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان کارشناسی رشته‌های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا شد.

روش‌ها: دراین پژوهش همبستگی 130 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته‌های پرستاری و مامایی ورودی سال‌های 1387 تا 1391 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونه گیری طبقه‌ای (20 درصد از ورودی‌های هر سال) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه‌ی هوش هیجانی بار- اٌن(on- Bar) و هوش معنوی کینگ(King) بود. داده‌ها از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان رابطه‌ی معناداری وجود دارد (‌05/0>P). همچنین از بین مقیاس‌های هوش هیجانی، مقیاس سازگاری 13/0 از تغییرات هوش معنوی را تبیین می‌نماید(‌05/0>P).

 نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه می‌تواند زمینه ساز تدوین برنامه‌های آموزشی هوش هیجانی و هوش معنوی برای دانشجویان پرستاری و مامایی توسط مسوولان آموزش عالی باشد تا صلاحیت‌های هیجانی و معنوی را در فراگیران تقویت نمایند و به رفع کمبود مهارت‌های لازم پرستاران و ماماها برای سازگاری موفقیت‌آمیز با دنیای کاری کمک کند.

متن کامل [PDF 287 kb]   (3017 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1394/10/28 | پذیرش: 1395/2/14 | انتشار: 1395/6/27 | انتشار الکترونیک: 1395/6/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education