باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ، zareeducation@gmail.com
چکیده: (6995 مشاهده)
مقدمه: استفاده از فناوریهای نوین مجازی در فرآیند یاددهی-یادگیری اجتنابناپذیر است. از جمله این فناوریها، استفاده و بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعلیموتربیت است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بهکارگیری شبکه اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی بود.
روشها: در این پژوهش شبهآزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته پرستاری (70 نفر)، دانشکده پرستاری ملایر در سال تحصیلی 95-94 بود که از طریق نمونهگیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری تیزوجی استفاده شد.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد میزان پیشرفت تحصیلی (14/5=t، 001/0p=) و یادداری (36/4=t، 001/0p=) دانشجویانی که زبان انگلیسی را از طریق شبکه اجتماعی مجازی، آموزش دیدند، بیشتر از میزان پیشرفت تحصیلی (768/0= t، 537/0p=) و یادداری (747/0=t، 817/0p=) دانشجویانی بود که به روش سنتی زبان انگلیسی را آموزش دیدند.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر شبکه اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی، توصیه میشود که از این شیوه آموزش در فرآیند یاددهی-یادگیری آموزش پزشکی بیشتر استفاده گردد.
Malmir M, zare M, Feizabadi N, Sarikhani R. The Effects of Social Networks on Nursing Students’ Academic Achievement and Retention in Learning English. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :265-272 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3969-fa.html
مالمیر مرتضی، زارع محمد، فیضآبادی نرگس، ساریخانی راحله. تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :272-265