مقدمه: استفاده از فناوریهای نوین مجازی در فرآیند یاددهی-یادگیری اجتنابناپذیر است. از جمله این فناوریها، استفاده و بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعلیموتربیت است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بهکارگیری شبکه اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی بود.
روشها: در این پژوهش شبهآزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته پرستاری (70 نفر)، دانشکده پرستاری ملایر در سال تحصیلی 95-94 بود که از طریق نمونهگیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری تیزوجی استفاده شد.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد میزان پیشرفت تحصیلی (14/5=t، 001/0p=) و یادداری (36/4=t، 001/0p=) دانشجویانی که زبان انگلیسی را از طریق شبکه اجتماعی مجازی، آموزش دیدند، بیشتر از میزان پیشرفت تحصیلی (768/0= t، 537/0p=) و یادداری (747/0=t، 817/0p=) دانشجویانی بود که به روش سنتی زبان انگلیسی را آموزش دیدند.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر شبکه اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی، توصیه میشود که از این شیوه آموزش در فرآیند یاددهی-یادگیری آموزش پزشکی بیشتر استفاده گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |