مقدمه: توجه به عوامل مؤثر در تدریس اثربخش میتواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش، فرآیند یاددهی-یادگیری و ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان گردد. تحقیق حاضر با هدف فراتحلیل عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در آموزش پزشکی انجام شد.
روشها: در این پژوهش از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از بررسی تعداد زیادی از پایان نامهها، مقالات و پژوهشهای انجام شده درارتباط با عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در علوم پزشکی از سال 1380 تا 1394، تعداد 30 مطالعه انتخاب و 4 متغیرکلی و عام شناسایی شد. از نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA-2) برای تجزیه وتحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: اندازه اثرهای ترکیبی محاسبه شده به ترتیب اهمیت برای مهارتهای ارتباطی (622/0ES=)، ویژگیهای فردی (56/0ES=)، مهارتهای تدریس(473/0ES=) و مهارتهای ارزشیابی (367/0ES=) است که همه مؤلفهها از لحاظ آماری معنادار هستند
(01/0>P)؛ باتوجه به یافتهها مؤلفه مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی دارای اندازه اثر متوسط و مؤلفه مهارتهای تدریس و مهارتهای ارزشیابی دارای اندازه اثر کوچک هستند.
نتیجهگیری: نتیجه فراتحلیل نشان داد که به ترتیب اهمیت، مؤلفههای مهارتهای ارتباطی، ویژگیهای فردی، مهارتهای تدریس و مهارتهای ارزشیابی مهمترین مؤلفههای مؤثر در تدریس اثر بخش در علوم پزشکی هستند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |