XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kaviani H, Nili M R. Meta-analysis of Factors Affecting Effective Teaching in Medical Education. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :9-20
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3899-fa.html
کاویانی حسن، نیلی محمدرضا. فراتحلیل عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :9-20

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3899-fa.html


دانشگاه اصفهان، ، hasan.kaviani66@gmail.com
چکیده:   (5702 مشاهده)

مقدمه: توجه به عوامل مؤثر در تدریس اثربخش می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش، فرآیند یاددهی-یادگیری و ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان گردد. تحقیق حاضر با هدف فراتحلیل عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در آموزش پزشکی انجام شد.

روش‌ها: در این پژوهش از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از بررسی تعداد زیادی از پایان نامه‌ها، مقالات و پژوهش‌های انجام شده درارتباط با عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در علوم پزشکی از سال‌ 1380 تا 1394، تعداد 30 مطالعه انتخاب و 4 متغیرکلی و عام شناسایی شد. از نرم‌افزار جامع فراتحلیل (CMA-2) برای تجزیه وتحلیل داده‌ها استفاده شد.

نتایج: اندازه اثرهای ترکیبی محاسبه شده به ترتیب اهمیت برای مهارت‌های ارتباطی (622/0ES=)، ویژگی‌های فردی (56/0ES=)، مهارت‌های تدریس(473/0ES=) و مهارت‌های ارزشیابی (367/0ES=) است که همه مؤلفه‌ها از لحاظ آماری معنادار هستند
 (01/0>P)؛ باتوجه به یافته‌ها مؤلفه مهارت‌های ارتباطی و ویژگی‌های فردی دارای اندازه اثر متوسط و مؤلفه مهارت‌های تدریس و مهارت‌های ارزشیابی دارای اندازه اثر کوچک هستند.

نتیجه‌گیری: نتیجه فراتحلیل نشان داد که به ترتیب اهمیت، مؤلفه‌های مهارت‌های ارتباطی، ویژگی‌های فردی، مهارت‌های تدریس و مهارت‌های ارزشیابی مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در تدریس اثر بخش در علوم پزشکی هستند.

متن کامل [PDF 245 kb]   (3446 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/7/13 | پذیرش: 1394/10/5 | انتشار: 1395/2/1 | انتشار الکترونیک: 1395/2/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education