مقدمه: سیستم آموزش و یادگیری در حال تکامل جهانی به سمت الگوهای آموزشی مبتنی بر خودیادگیری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگیها و اصول تهیه ماجول خودیادگیری، مقایسه ماجول خود یادگیری با سایر روشهای تدریس و بررسی تأثیر ماجول خودیادگیری بر یادگیری انجام شد.
روشها: در این مطالعه مروری، پایگاههای اطلاعاتی Scopuse, web of science ,PubMed با کلیدواژههای Self-Learning, Online Modules, Self-Direct Learning, Self-Learning Module, web based module و پایگاههای فارسی زبان Magiran وSID با کلیدواژههای خودیادگیری، یادگیری خودراهبر، ماجول خودیادگیری، ماجول یادگیری برخط، ماجول مبتنی بر وب بدون محدودیت زمان جستجو شد.
نتایج: 27 مقاله برای مرور در مطالعه حاضر بررسی شد. در مطالعه مروری انجام شده به ویژگیهای ماجول خودیادگیری(انعطافپذیری، در دسترس بودن و قابل انتقال بودن، راحتی، مسؤولیتپذیری یادگیرنده، تحریک انگیزه یادگیرنده ،مقرون به صرفه بودن، محیط یادگیری ایمن و صرفهجویی در زمان) اشاره شد، همچنین اصول تهیه ماجول خودیادگیری و عوامل مؤثر بر تأثیر ماجول خودیادگیری مشخص شد.
نتیجهگیری: با توجه به روشن شدن بسیاری از ابعاد ماجول خودیادگیری دراین مقاله، پیشنهاد میشود اساتید با این رویکرد آموزشی بیشتر آشنا شوند و آن را به کار ببرند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |