XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Rafiee S. Comparing the Effectiveness of Group Discussion and Lecture Methods on the learning of medical sciences students: A Review Study. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :53-62
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3883-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، رفیعی سعیده. مقایسه اثربخشی سخنرانی و بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی: یک مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :53-62

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3883-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (6614 مشاهده)

مقدمه: مطالعات متعددی به مقایسه سخنرانی با بحث گروهی پرداخته­اند و نتایج متفاوتی را گزارش نموده‌اند. به دلیل نقش مطالعات مروری در فراهم آوردن شواهد معتبر پژوهشی، این مطالعه مروری با هدف مقایسه اثر روش‌های سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی انجام شد.

روش‌ها: مطالعه به صورت مروری انجام شد. جهت یافتن مقالات از پایگاه‌های SID، Iran Medex، Magiran، PubMed ، Sience Direct و Google Scholar استفاده شد. جستجوی مقالات اصیل در بازه زمانی 2000 تا 2015 با کلید واژه‌های انگلیسی Teaching, Small Group discussion, Lecture, Discussion, student centered و کلید واژه‌های فارسی روش تدریس، سخنرانی، بحث گروهی، دانشجو محور، انجام شد. در جستجوی اولیه 65 مقاله پیدا شد که از بین آنها 15 مقاله مربوط به موضوع، وارد مرور نهایی شد.

نتایج: همه مطالعات مرور شده به مقایسه سخنرانی و بحث گروهی پرداخته ‌بودند، اما دارای طراحی‌های متنوعی بودند. در همه مطالعات، نمرات امتحانی دانشجویان مبنای قضاوت درباره یادگیری قرار گرفته بود. در 9 مطالعه نمرات دانشجویان در روش بحث گروهی بالاتر از روش سخنرانی بود. تنها در یک مطالعه سخنرانی نمرات بالاتری به همراه داشت و در سه مطالعه تفاوتی بین دو روش به دست نیامد. چهار مطالعه رضایت دانشجویان را نیز بررسی نموده بود و سه مطالعه گزارش دادند که رضایت از بحث گروهی بیش‌تر بوده است.

نتیجه‌گیری: بحث گروهی در مقایسه با روش سخنرانی یادگیری بهتری را به همراه داشته است. بنابراین از این شیوه می‌توان در تلفیق با سخنرانی جهت افزایش یادگیری دانشجویان بهره برد.

متن کامل [PDF 241 kb]   (2792 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/6/29 | پذیرش: 1394/10/22 | انتشار: 1395/2/21 | انتشار الکترونیک: 1395/2/21

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education