Sohrabi Z, Mohammadbakhshi N, Salehi L. Design and Psychometrics of an Assessment Tool for University Characteristics as a Learning Organization from the perspective of Educational Leaders. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :543-554
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3875-fa.html
سهرابی زهره، محمد بخشی نسرین، صالحی لیلی. طراحی و روانسنجی ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده ازدیدگاه رهبران آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :543-554
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3875-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی البرز ، Leilisalehi83@yahoo.com
چکیده: (4988 مشاهده)
مقدمه: دانشگاهها به عنوان سازمان یادگیرنده مراکزی برای تعالی، یاددهی، تحقیق و عرضه دانش هستند. هدف این مطالعه طراحی و روانسنجی ابزار ویژگیهای دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده از دیدگاه رهبران آموزشی بود. روشها: این مطالعه ترکیبی درسال 1392 در جامعه پژوهش اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران انجام گرفت. بر اساس جلسات بحث گروهی (24نفر)، ابزار اولیه با 63 گویه طراحی شد که در سه دور دلفی (30 نفر) به 59 گویه تقلیل یافت. روایی ابزار از طریق شاخص تأثیر آیتم وبا استفاده از 10 عضو هیأتعلمی، نسبت و شاخص روایی محتوا با قضاوت 12 نفر انجام شد. از تحلیل عامل اکتشافی با تعداد نمونه 200 نفر جهت روایی سازه و از آزمون همسانی درونی (آلفای کرونباخ) با تعداد 20 نفرجهت پایایی استفاده شد. نتایج: از 59 گویه، 40 گویه پس از محاسبه امتیاز تأثیر آیتم با مقادیر بالاتر از 5/1، نسبت روایی محتوی بیش از 56/0 و شاخص روایی محتوی بالاتر از 79/0 انتخاب شد. بر اساس تحلیل عامل گویههای یاد شده 40 گویه حفظ شد که با در نظر گرفتن مقدار ارزش ویژه بالاتر از 1، در هفت عامل رهبری – شایستگی فردی، مدیریت دانش، یادگیری تیمی، مدیریت اطلاعات، ارزیابی عملکرد، تسهیل تغییر گروهبندی شد. ابزار یاد شده قادر به پیشبینی 6/64% از تغییرات کل ویژگیهای سازمان یادگیرنده است. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده بود. این نتایج میتواند در توسعه ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده در سایر مراکز علمی، مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1394/6/24 | پذیرش: 1394/8/11 | انتشار: 1394/11/19 | انتشار الکترونیک: 1394/11/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول