[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 543-554 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان‌سنجی ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده ازدیدگاه رهبران آموزشی
زهره سهرابی، نسرین محمد بخشی، لیلی صالحی
دانشگاه علوم پزشکی البرز ، Leilisalehi83@yahoo.com
چکیده:   (2515 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه‌ها به عنوان سازمان یادگیرنده مراکزی برای تعالی، یاددهی، تحقیق و عرضه دانش هستند. هدف این مطالعه طراحی و روان‌سنجی ابزار ویژگی‌های دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده از دیدگاه رهبران آموزشی بود. روش‌ها: این مطالعه ترکیبی درسال 1392 در جامعه پژوهش اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران انجام گرفت. بر اساس جلسات بحث گروهی (24نفر)، ابزار اولیه با 63 گویه طراحی شد که در سه دور دلفی (30 نفر) به 59 گویه تقلیل یافت. روایی ابزار از طریق شاخص تأثیر آیتم وبا استفاده از 10 عضو هیأت‌علمی، نسبت و شاخص روایی محتوا با قضاوت 12 نفر انجام شد. از تحلیل عامل اکتشافی با تعداد نمونه 200 نفر جهت روایی سازه و از آزمون همسانی درونی (آلفای کرونباخ) با تعداد 20 نفرجهت پایایی استفاده شد. نتایج: از 59 گویه، 40 گویه پس از محاسبه امتیاز تأثیر آیتم با مقادیر بالاتر از 5/1، نسبت روایی محتوی بیش از 56/0 و شاخص روایی محتوی بالاتر از 79/0 انتخاب شد. بر اساس تحلیل عامل گویه‌های یاد شده 40 گویه حفظ شد که با در نظر گرفتن مقدار ارزش ویژه بالاتر از 1، در هفت عامل رهبری – شایستگی فردی، مدیریت دانش، یادگیری تیمی، مدیریت اطلاعات، ارزیابی عملکرد، تسهیل تغییر گروه‌بندی شد. ابزار یاد شده قادر به پیش‌بینی 6/64% از تغییرات کل ویژگی‌های سازمان یادگیرنده است. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده بود. این نتایج می‌تواند در توسعه ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده در سایر مراکز علمی، مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، تحلیل عاملی، سازمان یادگیرنده
متن کامل [PDF 297 kb]   (886 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
پرسشنامه مطالعه [DOCX 20 KB]  (154 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi Z, Mohammadbakhshi N, Salehi L. Design and Psychometrics of an Assessment Tool for University Characteristics as a Learning Organization from the perspective of Educational Leaders. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :543-554
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3875-fa.html

سهرابی زهره، محمد بخشی نسرین، صالحی لیلی. طراحی و روان‌سنجی ابزار سنجش ویژگی دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده ازدیدگاه رهبران آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :543-554

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3875-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858