Mirzaei Z, Zahedi H, Koohpayehzadeh J, Alebouyeh M R, Naghizadeh moogari Z. Educational environment of operating rooms in teaching hospitals of Tehran, Iran, and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences based on ATEEM questionnaire: anesthesiology residents` perspective . Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :356-365
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3593-fa.html
میرزائی زهرا، زاهدی حمید، کوهپایه زاده جلیل، آل بویه محمود رضا، نقی زاده موغاری زهرا. بررسی محیط آموزشی اتاقهای عمل مراکز آموزشی درمانی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی از دیدگاه دستیاران بیهوشی بر اساس پرسشنامه ATEEM. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :356-365
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3593-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، hamidzahedi80@yahoo.com
چکیده: (5703 مشاهده)
مقدمه: کسب تجارب آموزشی در اتاق عمل محور یادگیری برای دستیاران بیهوشی است. به همین جهت مطالعه حاضر، با هدف بررسی محیط آموزشی اتاقهای عمل مراکز آموزشی درمانی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران، شهیدبهشتی از نقطه نظر دستیاران بیهوشی بر اساس پرسشنامه ATEEM انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی– مقطعی، نظرات 156 دستیار بیهوشی نسبت به محیط آموزشی اتاق عمل بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی به روش سرشماری با استفاده از پرسشنامهATEEM (Anaesthetic Trainee Theatre Educational Environment Measure) طی سال 93جمعآوری گردید و سپس دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تحلیل گردید. نتایج: میانگین نمره نهایی پرسشنامه 59/23±03/114از 160به دست آمد که در سطح مطلوب قرار داشت. میانگین نمره کل حیطهها برای دستیاران زن 12/25±59/113 و برای دستیاران مرد 78/21±85/114 بود که اختلاف معناداری از نظر مقایسه میانگین نمرات حیطهها بین دو گروه وجود نداشت (742/0p=). درمقایسه میانگین نمرات حیطهها بر حسب سال تحصیلی اختلاف معنادار در حیطه درک دستیاران از آموزش و اساتید مشاهده گردید (032/0p=، 025/3F=)، ولی در سایر حیطهها تفاوت معنادار دیده نشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دیدگاه دستیاران بیهوشی از محیط آموزشی اتاق عمل مطلوب بود، البته به نظر میرسد با توجه به یافتهها، بالا بودن حجم کار و تداخل آن با برنامههای آموزشی و کم بودن فرصت یادگیری حین انجام کار از نقاط ضعف این محیط است که نیاز به بررسی و رسیدگی بیشتر توسط مسؤولین ذیصلاح دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1393/11/2 | پذیرش: 1394/7/7 | انتشار: 1394/9/3 | انتشار الکترونیک: 1394/9/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول