Reza Jafaei Deloie R, Karimi Monaghi H, Haghir H, alizadeh S. Effects of Pop quiz on Test Anxiety in Students of Basic Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :286-292
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3455-fa.html
جفایی دلویی رضا، کریمی مونقی حسین، حقیر حسین، علیزاده سمیه. تأثیرآزمونهای تکوینی اعلام نشده بر اضطراب امتحان دانشجویان علوم پایه ی پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :286-292
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3455-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ایران ، alizadehs2014@gmail.com
چکیده: (6434 مشاهده)
مقدمه: میزان شیوع اضطراب امتحان در حال افزایش است، به نظر میرسد عواملی مانند آشنایی دانشجو با نحوه سؤالات اساتید و نیز نحوه برگزاری آزمون میتواند براضطراب امتحان تأثیرگذار باشد. در این پژوهش تأثیر آزمونهای تکوینی اعلام نشده بر سطح اضطراب دانشجویان علوم پایه پزشکی در درس آناتومی اعصاب بررسی شد. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل، تمامی 120دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشکده پزشکی مشهد در ترم اول سال تحصیلی 92-1391 که درس آناتومی اعصاب را میگذراندند به صورت تصادفی به دو گروه 60 نفری تقسیم شدند. برای گروه تجربی در طول ترم، 8 آزمون برگزارشد. پس از آزمون پایان ترم برای بررسی میزان اضطراب امتحان در 2گروه شاهد و تجربی از پرسشنامه اضطراب 25 گویهای استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی وآزمون کای دو و تی تست مستقل تحلیل شد. نتایج: در گروه شاهد کمترین نمره اضطراب کسب شده 25، بیشترین نمره کسب شده 100 از مجموع 100 نمره و میانگین نمره اضطراب 19/0±62 بود. در گروه تجربی کمترین نمره اضطراب 30، بیشترین نمره اضطراب 100 و میانگین نمره اضطراب 16/0±60 بود. با وجود این که میانگین نمره اضطراب در گروه شاهد بیشتر از تجربی بود. اما آزمون کای دو ارتباط معناداری بین برگزاری آزمونهای تکوینی اعلام نشده و سطح اضطراب امتحان دانشجویان نشان نداد (2/3p=). نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برگزاری آزمونهای تکوینی اعلام نشده تأثیری بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان علوم پایه پزشکی ندارد. به نظر میرسد که تغییر روشهای آموزش و ارزشیابی به تنهایی نمی تواند بر کاهش اضطراب امتحان تأثیرگذار باشند، پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده علاوه بر مداخلات آموزشی عوامل روانشناختی مؤثر بر اضطراب نیز کنترل شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1393/7/17 | پذیرش: 1394/5/26 | انتشار: 1394/8/9 | انتشار الکترونیک: 1394/8/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول