[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 286-292 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآزمون‌های تکوینی اعلام نشده بر اضطراب امتحان دانشجویان علوم پایه ی پزشکی
رضا جفایی دلویی، حسین کریمی مونقی، حسین حقیر، سمیه علیزاده
دانشگاه علوم پزشکی ایران ، alizadehs2014@gmail.com
چکیده:   (3845 مشاهده)
مقدمه: میزان شیوع اضطراب امتحان در حال افزایش است، به نظر می‌رسد عواملی مانند آشنایی دانشجو با نحوه سؤالات اساتید و نیز نحوه برگزاری آزمون می‌تواند براضطراب امتحان تأثیرگذار باشد. در این پژوهش تأثیر آزمون‌های تکوینی اعلام نشده بر سطح اضطراب دانشجویان علوم پایه پزشکی در درس آناتومی اعصاب بررسی شد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل، تمامی 120دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشکده پزشکی مشهد در ترم اول سال تحصیلی 92-1391 که درس آناتومی اعصاب را می‌گذراندند به صورت تصادفی به دو گروه 60 نفری تقسیم شدند. برای گروه تجربی در طول ترم، 8 آزمون برگزارشد. پس از آزمون پایان ترم برای بررسی میزان اضطراب امتحان در 2گروه شاهد و تجربی از پرسشنامه اضطراب 25 گویه‌ای استفاده شد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های توصیفی وآزمون کای دو و تی تست مستقل تحلیل شد. نتایج: در گروه شاهد کم‌ترین نمره اضطراب کسب شده 25، بیش‌ترین نمره کسب شده 100 از مجموع 100 نمره و میانگین نمره اضطراب 19/0±62 بود. در گروه تجربی کم‌ترین نمره اضطراب 30، بیشترین نمره اضطراب 100 و میانگین نمره اضطراب 16/0±60 بود. با وجود این که میانگین نمره اضطراب در گروه شاهد بیش‌تر از تجربی بود. اما آزمون کای دو ارتباط معناداری بین برگزاری آزمون‌های تکوینی اعلام نشده و سطح اضطراب امتحان دانشجویان نشان نداد (2/3p=). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برگزاری آزمون‌های تکوینی اعلام نشده تأثیری بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان علوم پایه پزشکی ندارد. به نظر می‌رسد که تغییر روش‌های آموزش و ارزشیابی به تنهایی نمی تواند بر کاهش اضطراب امتحان تأثیرگذار باشند، پیشنهاد می‌شود در پژوهش‌های آینده علاوه بر مداخلات آموزشی عوامل روانشناختی مؤثر بر اضطراب نیز کنترل شود.
واژه‌های کلیدی: آزمون‌های تکوینی اعلام نشده، اضطراب امتحان، دانشجویان پزشکی علوم پایه
متن کامل [PDF 261 kb]   (1642 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۹
پرسشنامه مطالعه [DOC 34 KB]  (268 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reza Jafaei Deloie R, Karimi Monaghi H, Haghir H, alizadeh S. Effects of Pop quiz on Test Anxiety in Students of Basic Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 15 :286-292
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3455-fa.html

جفایی دلویی رضا، کریمی مونقی حسین، حقیر حسین، علیزاده سمیه. تأثیرآزمون‌های تکوینی اعلام نشده بر اضطراب امتحان دانشجویان علوم پایه ی پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :286-292

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3455-fa.html



جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962