[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - ::
جلد 15 - صفحات 337-330 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی و پایایی مقیاس شکفتگی وتعیین رابطه شکفتگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پزشکی
محبوبه مرادی سیاه افشادی*، ندا قاسمی، امیر قمرانی
دانشگاه اصفهان ، roshaazari@gmail.com
چکیده:   (7249 مشاهده)
مقدمه: مقیاس شکفتگی (Flourishing) از جمله مقیاس‌هایی است که یکی از ابعاد مثبت ذهن انسان را می‌سنجد. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس شکفتگی بود. بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی دانشجویان و شکفتگی به عنوان هدف فرعی این مطالعه در نظر گرفته شد. روش‌ها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی است که در سال 1393 روی نمونه‌ای متشکل از 200 نفراز دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. انتخاب نمونه به صورت نمونه‌گیری در دسترس بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش‌‌های روایی محتوا، همبستگی گویه‌‌ها با نمره کل (تحلیل مواد) استفاده شد. پایایی مقیاس به وسیله روش‌‌های آلفای کرونباخ و پایایی تنصیفی بررسی گردید. برای بررسی رابطه بین شکفتگی و پیشرفت تحصیلی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج: همبستگی گویه‌‌ها با نمره کل (52/0 تا 76/0) و معنادار (01/0>p) بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس را تک عاملی برآورد کرد، با بار عاملی 86/3 که 46% از واریانس کل سؤالات را تبیین ‌نمود. ضریب آلفای کرونباخ82/0و ضریب پایایی تصنیفی 8/0 بود. بررسی مقیاس شکفتگی و متغیر پیشرفت تحصیلی، نشان داد که پیشرفت تحصیلی با شکفتگی همبستگی مثبت و معنادار (01/0>p) دارد. نتیجه‌گیری: یافته‌‌ها مبین روایی و پایایی قابل قبول ابزار مورد مطالعه، در بررسی متغیر شکفتگی یا بهزیستی ذهنی در جامعه دانشجویان بود. با توجه به خصوصیات روان‌سنجی مطلوب، ابزار پژوهش حاضر می‌تواند در تحقیقات مربوط به روان‌شناسی مثبت مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: شکفتگی، تحلیل عاملی اکتشافی، پایایی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 263 kb]   (2397 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1393/6/29 | پذیرش: 1394/4/31 | انتشار: 1394/8/9 | انتشار الکترونیک: 1394/8/9
پرسشنامه مطالعه [DOCX 14 KB]  (378 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi siah afshadi M, Ghasemi N, Ghamarani A. Evaluating the validity and reliability of flourishing scale and determining the relation between flourishing and academic achievement in students of medicine school. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :330-337
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3436-fa.html

مرادی سیاه افشادی محبوبه، قاسمی ندا، قمرانی امیر. روایی و پایایی مقیاس شکفتگی وتعیین رابطه شکفتگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پزشکی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :330-337

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3436-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570