Moradi siah afshadi M, Ghasemi N, Ghamarani A. Evaluating the validity and reliability of flourishing scale and determining the relation between flourishing and academic achievement in students of medicine school. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :330-337
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3436-fa.html
مرادی سیاه افشادی محبوبه، قاسمی ندا، قمرانی امیر. روایی و پایایی مقیاس شکفتگی وتعیین رابطه شکفتگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پزشکی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :330-337
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3436-fa.html
دانشگاه اصفهان ، roshaazari@gmail.com
چکیده: (8041 مشاهده)
مقدمه: مقیاس شکفتگی (Flourishing) از جمله مقیاسهایی است که یکی از ابعاد مثبت ذهن انسان را میسنجد. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس شکفتگی بود. بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی دانشجویان و شکفتگی به عنوان هدف فرعی این مطالعه در نظر گرفته شد. روشها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی است که در سال 1393 روی نمونهای متشکل از 200 نفراز دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. انتخاب نمونه به صورت نمونهگیری در دسترس بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روشهای روایی محتوا، همبستگی گویهها با نمره کل (تحلیل مواد) استفاده شد. پایایی مقیاس به وسیله روشهای آلفای کرونباخ و پایایی تنصیفی بررسی گردید. برای بررسی رابطه بین شکفتگی و پیشرفت تحصیلی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج: همبستگی گویهها با نمره کل (52/0 تا 76/0) و معنادار (01/0>p) بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس را تک عاملی برآورد کرد، با بار عاملی 86/3 که 46% از واریانس کل سؤالات را تبیین نمود. ضریب آلفای کرونباخ82/0و ضریب پایایی تصنیفی 8/0 بود. بررسی مقیاس شکفتگی و متغیر پیشرفت تحصیلی، نشان داد که پیشرفت تحصیلی با شکفتگی همبستگی مثبت و معنادار (01/0>p) دارد. نتیجهگیری: یافتهها مبین روایی و پایایی قابل قبول ابزار مورد مطالعه، در بررسی متغیر شکفتگی یا بهزیستی ذهنی در جامعه دانشجویان بود. با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، ابزار پژوهش حاضر میتواند در تحقیقات مربوط به روانشناسی مثبت مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1393/6/29 | پذیرش: 1394/4/31 | انتشار: 1394/8/9 | انتشار الکترونیک: 1394/8/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول