Mortaz Hejri S, Khabaz Mafinezhad M, Jalili M. Guessing in Multiple Choice Questions: Challenges and Strategies. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (7) :594-604
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3198-fa.html
دکتر سارا مرتاض هجری، پزشک عمومی، دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. تهران، ایران. sa_mortazhejri@razi.tums.ac.ir ، sa_mortazhejri@razi.tums.ac.ir
چکیده: (34470 مشاهده)
مقدمه: یکی از نگرانیها در مورد سؤالات چندگزینهای، پاسخ حدسی به آنها است. برای کاهش پاسخ حدسی راهکارهایی مورد استفاده قرار میگیرد اما در مورد ضرورت استفاده از آنها اختلافنظر وجود دارد. هدف این مقاله، مرور راهکارهای موجود برای مقابله با پدیده حدس زدن و شناخت نقدهای وارد شده بر آنها است.
روشها: در این مطالعه مروری ابتدا منابع کتابخانهای در زمینه حدس زدن به صورت دستی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از موتور جستجوی Google Scholar و پایگاههای اطلاعاتی Pub Med، Elsevier، EBSCO و Eric، کلمات حدس، نمره منفی، مدل اطمینان، سؤال چندگزینهای و همچنین معادل انگلیسی آنها مورد جستجو قرار گرفت و متن کامل موارد مرتبط بررسی گردید.
نتایج: در جستجوی منابع، تعداد 60 مقاله یافت شد که 17 مقاله خارج شدند. از نظر نوع مطالعه، 29 پژوهش اصلی، 11 مقاله مروری و 3 نامه به دست آمد. انواع راهکارهای مقابله با پاسخ حدسی شامل طراحی سؤالات بدون خطا، افزایش سطح شناختی و تاکسونومی سؤال، افزایش تعداد گزینههای هر سؤال، افزایش تعداد گزینههای هر سؤال، نمرهدهی منفی، استفاده از گزینه «نمیدانم»، مدل ارزیابی اطمینان، حذف گزینه، انتخاب آزاد بود در بخش دوم یافتهها تأثیر این راهکارها بر ویژگیهای سایکومتریک آزمون و نمرات دانشجویان عنوان شده است.
نتیجهگیری: در مورد نکات مثبت و منفی راهکارها و همچنین ضرورت استفاده از آنها توافق نظر وجود ندارد. استفاده از این راهکارها منجر به اصلاح تأثیر حدس زدن بر آزمون نمیشوند، بلکه هدف اصلی آنها منصرف کردن فراگیران از حدس زدن است. بنابراین استفاده یا عدم استفاده از آنها و پیامدهای مربوطه، باید قبل از آزمون به اطلاع دانشجویان برسد و همچنین مواردی مانند هدف و نوع آزمون از نظر معیاری/هنجاری و تکوینی/تجمعی باید در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1393/2/7 | پذیرش: 1393/6/22 | انتشار: 1393/7/8 | انتشار الکترونیک: 1393/7/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول