[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 7 - ( 7-1393 ) ::
جلد 14 شماره 7 صفحات 594-604 برگشت به فهرست نسخه ها
پاسخ حدسی به سؤالات چندگزینه‌ای: چالش‌ها و راه‌کارها
سارا مرتاض هجری، محبوبه خباز مافی نژاد، محمد جلیلی
دکتر سارا مرتاض هجری، پزشک عمومی، دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. تهران، ایران. sa_mortazhejri@razi.tums.ac.ir ، sa_mortazhejri@razi.tums.ac.ir
چکیده:   (3840 مشاهده)
مقدمه: یکی از نگرانی‌ها در مورد سؤالات چندگزینه‌ای، پاسخ حدسی به آنها است. برای کاهش پاسخ حدسی راه‌کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در مورد ضرورت استفاده از آنها اختلاف‌نظر وجود دارد. هدف این مقاله، مرور راه‌کارهای موجود برای مقابله با پدیده حدس زدن و شناخت نقدهای وارد شده بر آنها است. روش‌ها: در این مطالعه مروری ابتدا منابع کتابخانه‌ای در زمینه حدس زدن به صورت دستی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از موتور جستجوی Google Scholar و پایگاه‌های اطلاعاتی Pub Med، Elsevier، EBSCO و Eric، کلمات حدس، نمره منفی، مدل اطمینان، سؤال چندگزینه‌ای و همچنین معادل انگلیسی آنها مورد جستجو قرار گرفت و متن کامل موارد مرتبط بررسی گردید. نتایج: در جستجوی منابع، تعداد 60 مقاله یافت شد که 17 مقاله خارج شدند. از نظر نوع مطالعه، 29 پژوهش اصلی، 11 مقاله مروری و 3 نامه به دست آمد. انواع راه‌کارهای مقابله با پاسخ حدسی شامل طراحی سؤالات بدون خطا، افزایش سطح شناختی و تاکسونومی سؤال، افزایش تعداد گزینه‌های هر سؤال، افزایش تعداد گزینه‌های هر سؤال، نمره‌دهی منفی، استفاده از گزینه «نمی‌دانم»، مدل ارزیابی اطمینان، حذف گزینه، انتخاب آزاد بود در بخش دوم یافته‌ها تأثیر این راه‌کارها بر ویژگی‌های سایکومتریک آزمون و نمرات دانشجویان عنوان شده است. نتیجه‌گیری: در مورد نکات مثبت و منفی راه‌کارها و همچنین ضرورت استفاده از آنها توافق نظر وجود ندارد. استفاده از این راه‌کارها منجر به اصلاح تأثیر حدس زدن بر آزمون نمی‌شوند، بلکه هدف اصلی آنها منصرف کردن فراگیران از حدس زدن است. بنابراین استفاده یا عدم استفاده از آنها و پیامدهای مربوطه، باید قبل از آزمون به اطلاع دانشجویان برسد و همچنین مواردی مانند هدف و نوع آزمون از نظر معیاری/هنجاری و تکوینی/تجمعی باید در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: پاسخ حدسی، سوال چند گزینه‌ای، حدس زدن آگاهانه، حدس زدن نا آگاهانه
متن کامل [PDF 229 kb]   (1225 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortaz Hejri S, Khabaz Mafinezhad M, Jalili M. Guessing in Multiple Choice Questions: Challenges and Strategies. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (7) :594-604
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3198-fa.html

مرتاض هجری سارا، خباز مافی نژاد محبوبه، جلیلی محمد. پاسخ حدسی به سؤالات چندگزینه‌ای: چالش‌ها و راه‌کارها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (7) :594-604

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3198-fa.html



دوره 14، شماره 7 - ( 7-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962