Baghjannati M, Motamed N, Hamidi A. Inhibitive Factors on the Development of Critical Thinking in University Libraries: Students' Attitudes in Bushehr University of Medical Sciences and Persian Gulf University. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (5) :423-436
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3158-fa.html
باغ جنتی میترا، معتمد نیلوفر، حمیدی علی. موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانههای دانشگاهی ازدیدگاه دانشجویان دانشگاههای علومپزشکی و خلیج فارس بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (5) :423-436
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3158-fa.html
دکتر علی حمیدی (استادیار)، گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. a.hamidi@bpums.ac.ir ، a.hamidi@bpums.ac.ir
چکیده: (35368 مشاهده)
مقدمه: آموزش تفکر انتقادی وظیفه مهم نهادهای آموزشی است. از اینرو کتابخانههای دانشگاهی به عنوان جزء جداییناپذیر نهادهای آموزشی بایستی با ایجاد و تقویت تفکر انتقادی، به کاربران خود کمک کنند تا بتوانند بیشترین استفاده را از امکانات و منابع اطلاعاتی ببرند. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی موانع و بازدارندههای قابل ملاحظه در راه ایجاد محیط مناسب رشد تفکر انتقادی در کتابخانههای دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و خلیج فارس بوشهر است.
روشها: در این پژوهش توصیفی پیمایشی، موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانههای دانشگاهی از دیدگاه نمونه 793 نفری دانشجویان در حال تحصیل سالهای 92-1391 در کلیه گروههای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی و خلیج فارس بوشهر که به شیوه نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شده بودند، بررسی شد. دادهها بهوسیله پرسشنامه محققساخته روا و پایا که با طیف لیکرت 5 گزینهای طبقهبندی شده بود، گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات کارشناسی و پایایی آن به وسیله روش برآورد ضریب آلفای کرونباخ (84/0) تأیید گردید. تحلیل آماری دادهها نیز با استفاده از آمار توصیفی، آزمونهای تی تک نمونهای، منویتنی و کروسکال والیس انجام گرفت.
نتایج: نمره میانگین در حیطههای موانع زبانی (میانگین وزنی 59/3)، ذاتی کاربران (میانگین وزنی 49/3)، جامعهشناختی و روانشناختی کاربران (میانگین وزنی 38/3) و منطقی (میانگین وزنی 34/3) از نقطه برش 3 بالاتر بود و در سطح معناداری (0001/0=p) قرار گرفت، واین موانع از نظر دانشجویان به عنوان موانع مهم رشد تفکر انتقادی شناخته شد.
نتیجهگیری: کتابخانهها و کتابداران دانشگاهی میتوانند با ایجاد جو پرسشگری و بستر مناسب برای تبادل نظر به بهبود ارتباطات زبانی کاربران خود کمک کنند. برپایی کارگاههایی برای ارتقای مهارتهای اطلاعیابی، استراتژیهای جستجو، ارزیابی ارزش و اعتبار محتوای اطلاعات و همچنین برگزاری تورهای آموزش استفاده از تجهیزات کتابخانهای میتواند موانع عمده رشد تفکر انتقادی یعنی عدم توانایی در تعیین نیازهای اطلاعاتی و مراحل مختلف شناسایی تا استفاده مؤثر از اطلاعات توسط دانشجویان را برطرف نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1392/12/18 | پذیرش: 1393/4/12 | انتشار: 1393/5/6 | انتشار الکترونیک: 1393/5/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول