[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 5 - ( 5-1393 ) ::
جلد 14 شماره 5 صفحات 423-436 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانه‌های دانشگاهی ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خلیج‌ فارس بوشهر
میترا باغ جنتی، نیلوفر معتمد، علی حمیدی
دکتر علی حمیدی (استادیار)، گروه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. a.hamidi@bpums.ac.ir ، a.hamidi@bpums.ac.ir
چکیده:   (3870 مشاهده)
مقدمه: آموزش تفکر انتقادی وظیفه مهم نهادهای آموزشی است. از این‌رو کتابخانه‌های دانشگاهی به‌ عنوان جزء جدایی‌ناپذیر نهادهای آموزشی بایستی با ایجاد و تقویت تفکر انتقادی، به کاربران خود کمک کنند تا بتوانند بیش‌ترین استفاده را از امکانات و منابع اطلاعاتی ببرند. از این‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی موانع و بازدارنده‌های قابل ملاحظه در راه ایجاد محیط مناسب رشد تفکر انتقادی در کتابخانه‌های دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه‌های علوم ‌پزشکی و خلیج‌ فارس بوشهر است. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی پیمایشی، موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانه‌های دانشگاهی از دیدگاه نمونه 793 نفری دانشجویان در حال تحصیل سال‌های 92-1391 در کلیه گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خلیج‌ فارس بوشهر که به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شده بودند، بررسی شد. داده‌ها به‌وسیله پرسشنامه محقق‌ساخته روا و پایا که با طیف لیکرت 5 گزینه‌ای طبقه‌بندی شده بود، گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات کارشناسی و پایایی آن به‌ وسیله روش برآورد ضریب آلفای کرونباخ (84/0) تأیید گردید. تحلیل آماری داده‌ها نیز با استفاده از آمار توصیفی، آزمون‌های تی تک نمونه‌ای، من‌ویتنی و کروسکال والیس انجام گرفت. نتایج: نمره میانگین در حیطه‌های موانع زبانی (میانگین وزنی 59/3)، ذاتی کاربران (میانگین وزنی 49/3)، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی کاربران (میانگین وزنی 38/3) و منطقی (میانگین وزنی 34/3) از نقطه برش 3 بالاتر بود و در سطح معنا‌داری (0001/0=p) قرار گرفت، واین موانع از نظر دانشجویان به‌ عنوان موانع مهم‌ رشد تفکر انتقادی شناخته شد. نتیجه‌گیری: کتابخانه‌ها و کتابداران دانشگاهی می‌توانند با ایجاد جو پرسش‌گری و بستر مناسب برای تبادل نظر به بهبود ارتباطات زبانی کاربران خود کمک کنند. برپایی کارگاه‌هایی برای ارتقای مهارت‌های اطلاع‌یابی، استراتژی‌های جستجو، ارزیابی ارزش و اعتبار محتوای اطلاعات و همچنین برگزاری تورهای آموزش استفاده از تجهیزات کتابخانه‌ای می‌تواند موانع عمده رشد تفکر انتقادی یعنی عدم توانایی در تعیین نیازهای اطلاعاتی و مراحل مختلف شناسایی تا استفاده مؤثر از اطلاعات توسط دانشجویان را برطرف نماید.
واژه‌های کلیدی: موانع، تفکر انتقادی، کتابخانه‌های دانشگاهی، دانشجویان
متن کامل [PDF 327 kb]   (1134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghjannati M, Motamed N, Hamidi A. Inhibitive Factors on the Development of Critical Thinking in University Libraries: Students' Attitudes in Bushehr University of Medical Sciences and Persian Gulf University. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (5) :423-436
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3158-fa.html

باغ جنتی میترا، معتمد نیلوفر، حمیدی علی. موانع رشد تفکر انتقادی در کتابخانه‌های دانشگاهی ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خلیج‌ فارس بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (5) :423-436

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3158-fa.html



دوره 14، شماره 5 - ( 5-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962