دوره ۱۴، شماره ۶ - ( ۶-۱۳۹۳ )                   جلد ۱۴ شماره ۶ صفحات ۵۶۳-۵۵۸ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Irajpour A, Ehsanpour S, Nazari F, Ghazavi Z, Alavi M. Introducing the Database Software for Clinical Education Environments of the Faculty of Nursing and Midwifery Affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (6) :558-563
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3151-fa.html
ایرج پور علیرضا، احسانپور سهیلا، نظری فاطمه، قضاوی زهره، علوی موسی. معرفی نرم‌افزار بانک اطلاعات محیط‌های آموزش بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۳; ۱۴ (۶) :۵۵۸-۵۶۳

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۳۱۵۱-fa.html


دکتر موسی علوی (استادیار)، گروه روانپرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. m_alavi@nm.mui.ac.ir ، m_alavi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (۱۱۷۹۱ مشاهده)

مقدمه: سازمان‌دهی برنامه آموزش بالینی در پرستاری و مامائی معطوف به بهبود تجارب یادگیری فراگیران است. این برنامه نظام مند از چندین عنصر تشکیل شده است که محیط از جمله آنها محسوب می گردد. لذا هدف از مطالعه حاضر معرفی نرم‌افزار بانک اطلاعات محیط‌های آموزش بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی (سال 92-1389)، جامعه مورد مطالعه شامل محیط‌های آموزش بالینی منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. گرد آوری داده‌ها از طریق چک لیست محقق ساخته بود. این ابزار شامل دو بخش اسامی محیط‌های آموزش بالینی و اطلاعات مربوط به ویژگی‌های محیط‌های آموزش بالینی در 7 محور بود. به منظور تهیه نرم‌افزار،‌ محورهای اصلی چک‌لیست و نیز گویه‌های زیرمجموعه هر محور به عنوان ساختار مفهومی زیربنای طرح نرم‌افزار مورد توجه قرار گرفت. این نرم‌افزار در محیط Access-2010 تهیه شد و با ورود اطلاعات گردآوری شده، تکمیل گردید.

نتایج: ضمن شناسایی محیط‌های آموزش بالینی مورد استفاده گروه‌های آموزشی دانشکده، در مجموع اطلاعات مرتبط با تعداد 126 بخش، 7 مرکز بهداشتی درمانی و 7 خانه بهداشت از زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استخراج شدند. نرم‌افزار بانک اطلاعات محیط‌های آموزش بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اطلاعات مربوط به ویژگی‌های محیط‌های بالینی را در محورهای محیط فیزیکی و امکانات، برنامه آموزشی، برنامه ارزشیابی و کارکنان، شایع‌ترین اختلالات و موارد بیماری، مداخلات پرستاری مستقل و مداخلات پرستاری مشارکتی در بردارد.

نتیجه‌گیری: این نرم‌افزار با در اختیار گذاشتن برخی اطلاعات مورد نیاز در مورد محیط‌های آموزش بالینی، می تواند به مدیران و برنامه ریزان آموزشی در انطباق برخی از ویژگی‌های مهم برنامه آموزش با محیط بالینی کمک نماید.

1
متن کامل [PDF 598 kb]   (۱۸۱۹ دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1392/12/10 | پذیرش: 1393/5/26 | انتشار: 1393/6/26 | انتشار الکترونیک: 1393/6/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education