[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 558-563 برگشت به فهرست نسخه ها
معرفی نرم‌افزار بانک اطلاعات محیط‌های آموزش بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
علیرضا ایرج پور، سهیلا احسانپور، فاطمه نظری، زهره قضاوی، موسی علوی
دکتر موسی علوی (استادیار)، گروه روانپرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. m_alavi@nm.mui.ac.ir ، m_alavi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (2789 مشاهده)

مقدمه: سازمان‌دهی برنامه آموزش بالینی در پرستاری و مامائی معطوف به بهبود تجارب یادگیری فراگیران است. این برنامه نظام مند از چندین عنصر تشکیل شده است که محیط از جمله آنها محسوب می گردد. لذا هدف از مطالعه حاضر معرفی نرم‌افزار بانک اطلاعات محیط‌های آموزش بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی (سال 92-1389)، جامعه مورد مطالعه شامل محیط‌های آموزش بالینی منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. گرد آوری داده‌ها از طریق چک لیست محقق ساخته بود. این ابزار شامل دو بخش اسامی محیط‌های آموزش بالینی و اطلاعات مربوط به ویژگی‌های محیط‌های آموزش بالینی در 7 محور بود. به منظور تهیه نرم‌افزار،‌ محورهای اصلی چک‌لیست و نیز گویه‌های زیرمجموعه هر محور به عنوان ساختار مفهومی زیربنای طرح نرم‌افزار مورد توجه قرار گرفت. این نرم‌افزار در محیط Access-2010 تهیه شد و با ورود اطلاعات گردآوری شده، تکمیل گردید.

نتایج: ضمن شناسایی محیط‌های آموزش بالینی مورد استفاده گروه‌های آموزشی دانشکده، در مجموع اطلاعات مرتبط با تعداد 126 بخش، 7 مرکز بهداشتی درمانی و 7 خانه بهداشت از زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استخراج شدند. نرم‌افزار بانک اطلاعات محیط‌های آموزش بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اطلاعات مربوط به ویژگی‌های محیط‌های بالینی را در محورهای محیط فیزیکی و امکانات، برنامه آموزشی، برنامه ارزشیابی و کارکنان، شایع‌ترین اختلالات و موارد بیماری، مداخلات پرستاری مستقل و مداخلات پرستاری مشارکتی در بردارد.

نتیجه‌گیری: این نرم‌افزار با در اختیار گذاشتن برخی اطلاعات مورد نیاز در مورد محیط‌های آموزش بالینی، می تواند به مدیران و برنامه ریزان آموزشی در انطباق برخی از ویژگی‌های مهم برنامه آموزش با محیط بالینی کمک نماید.

1
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، محیط آموزشی، پایگاه اطلاعات، نرم‌افزار، دانشکده پرستاری مامایی
متن کامل [PDF 598 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۲۶
پرسشنامه مطالعه [DOC 587 KB]  (132 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Irajpour A, Ehsanpour S, Nazari F, Ghazavi Z, Alavi M. Introducing the Database Software for Clinical Education Environments of the Faculty of Nursing and Midwifery Affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (6) :558-563
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3151-fa.html

ایرج پور علیرضا، احسانپور سهیلا، نظری فاطمه، قضاوی زهره، علوی موسی. معرفی نرم‌افزار بانک اطلاعات محیط‌های آموزش بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (6) :558-563

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3151-fa.html



دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977