دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 1098-1082 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yamani N, Fakhari M. Social Accountability of Medical Education Curriculum: Barriers and Implications. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (12) :1082-1098
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3129-fa.html
یمانی نیکو، فخاری محمد. پاسخ‌گویی اجتماعی برنامه درسی در آموزش پزشکی: موانع و راه‌کارها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (12) :1082-1098

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3129-fa.html


، fakharedc@gmail.com
چکیده:   (43728 مشاهده)
مقدمه: پاسخ‌گویی اجتماعی برنامه درسی به منزله جهت‌دهی تمامی فعالیت‌های آموزش پزشکی به سمت تربیت پزشکانی است که قادر به مرتفع نمودن نیازهای سلامتی جامعه هدف باشند. در این مقاله سعی گردیده است که با نگاهی کلی به این مقوله، موانع موجود در راه پاسخ‌گو نمودن برنامه درسی پزشکی مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات و راه‌کارهایی را که در متون بر اساس تجارب دیگر کشورها و نظرات صاحب‌نظران برای ارتقای پاسخ‌گویی برنامه درسی مطرح شده است برای آگاهی برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران آموزش پزشکی ارائه نماید. روش‌ها: برای انجام این مطالعه مقالاتی که از سال 2000 تا سال 2013 در پایگاه داده‌های Pubmed, Elsevier, springer, proquest و Google scholar به ثبت رسیده بود،مورد جستجو قرار گرفت. استراتژی جستجو شامل جستجوی کلمات پاسخ‌گویی اجتماعی (Accountability Social)، آموزش پزشکی (Medical education)، آموزش بالینی (Teaching clinical)، برنامه درسی (curriculum) در عنوان یا چکیده یا کلمات کلیدی مقالات مرتبط بود. نتایج: در مجموع 37 مقاله مرتبط یافت و بررسی شد. به منظور جمع‌بندی نتایج، بعد از تعریف مفهوم پاسخ‌گویی به هشت مانع عمده در ارتقای پاسخ‌گویی اجتماعی اشاره و سپس به مدل‌های‌ ارزشیابی اثربخشی اجتماعی برنامه‌ها پرداخته شده است. در نهایت راه‌کارهای پیشنهاد شده در متون ارائه گردیده است. نتیجه‌گیری: در راستای توسعه پاسخ‌گویی اجتماعی، موانع ساختاری متعددی در دانشگاه‌ها وجود دارد که لازم است در جهت افزایش پاسخ‌گویی آموزش پزشکی مرتفع گردد. پیشنهادات متعددی در زمینه کمک به مؤسسات برای پاسخ‌گو نمودن برنامه‌های درسی ارائه شده ولی اغلب حاصل تجارب فردی محققین است و کارایی آن‌ها در سیستم‌های آموزشی مختلف نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارد و جهت‌دهی تحقیقات آموزشی به سمت توسعه پاسخ‌گویی در آموزش پزشکی یک ضرورت است
متن کامل [PDF 318 kb]   (4326 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1392/11/25 | پذیرش: 1392/12/13 | انتشار: 1392/12/13 | انتشار الکترونیک: 1392/12/13

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education