[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 ) ::
جلد 13 شماره 12 صفحات 1082-1098 برگشت به فهرست نسخه ها
پاسخ‌گویی اجتماعی برنامه درسی در آموزش پزشکی: موانع و راه‌کارها
نیکو یمانی، محمد فخاری
، fakharedc@gmail.com
چکیده:   (9890 مشاهده)
مقدمه: پاسخ‌گویی اجتماعی برنامه درسی به منزله جهت‌دهی تمامی فعالیت‌های آموزش پزشکی به سمت تربیت پزشکانی است که قادر به مرتفع نمودن نیازهای سلامتی جامعه هدف باشند. در این مقاله سعی گردیده است که با نگاهی کلی به این مقوله، موانع موجود در راه پاسخ‌گو نمودن برنامه درسی پزشکی مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات و راه‌کارهایی را که در متون بر اساس تجارب دیگر کشورها و نظرات صاحب‌نظران برای ارتقای پاسخ‌گویی برنامه درسی مطرح شده است برای آگاهی برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران آموزش پزشکی ارائه نماید. روش‌ها: برای انجام این مطالعه مقالاتی که از سال 2000 تا سال 2013 در پایگاه داده‌های Pubmed, Elsevier, springer, proquest و Google scholar به ثبت رسیده بود،مورد جستجو قرار گرفت. استراتژی جستجو شامل جستجوی کلمات پاسخ‌گویی اجتماعی (Accountability Social)، آموزش پزشکی (Medical education)، آموزش بالینی (Teaching clinical)، برنامه درسی (curriculum) در عنوان یا چکیده یا کلمات کلیدی مقالات مرتبط بود. نتایج: در مجموع 37 مقاله مرتبط یافت و بررسی شد. به منظور جمع‌بندی نتایج، بعد از تعریف مفهوم پاسخ‌گویی به هشت مانع عمده در ارتقای پاسخ‌گویی اجتماعی اشاره و سپس به مدل‌های‌ ارزشیابی اثربخشی اجتماعی برنامه‌ها پرداخته شده است. در نهایت راه‌کارهای پیشنهاد شده در متون ارائه گردیده است. نتیجه‌گیری: در راستای توسعه پاسخ‌گویی اجتماعی، موانع ساختاری متعددی در دانشگاه‌ها وجود دارد که لازم است در جهت افزایش پاسخ‌گویی آموزش پزشکی مرتفع گردد. پیشنهادات متعددی در زمینه کمک به مؤسسات برای پاسخ‌گو نمودن برنامه‌های درسی ارائه شده ولی اغلب حاصل تجارب فردی محققین است و کارایی آن‌ها در سیستم‌های آموزشی مختلف نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارد و جهت‌دهی تحقیقات آموزشی به سمت توسعه پاسخ‌گویی در آموزش پزشکی یک ضرورت است
واژه‌های کلیدی: پاسخ‌گویی اجتماعی، آموزش پزشکی، برنامه درسی، مدل های پاسخ‌گویی اجتماعی، حرفه‌ای‌گری
متن کامل [PDF 318 kb]   (2225 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yamani N, Fakhari M. Social Accountability of Medical Education Curriculum: Barriers and Implications. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 13 (12) :1082-1098
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3129-fa.html

یمانی نیکو، فخاری محمد. پاسخ‌گویی اجتماعی برنامه درسی در آموزش پزشکی: موانع و راه‌کارها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (12) :1082-1098

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3129-fa.html



دوره 13، شماره 12 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977