Abdi H, Mirshah Jafari S E, Nasr A R, Ghasami N A. The Relationship between Meta-Cognitive Awareness of Faculty Members and Higher Order Thinking Instruction to Students. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (5) :383-371
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3084-fa.html
عبدی حمید، میرشاه جعفری سید ابراهیم، نصر احمدرضا، قاسمی نظام الدین. رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیأتعلمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (5) :383-371
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3084-fa.html
حمید عبدی، دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، Habdi63@Gmail.com
چکیده: (35336 مشاهده)
مقدمه: آگاهی فراشناختی به منظور پذیرش و کاربست نوآوریهای آموزشی حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیأتعلمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 89- 1388 انجام گرفت. روشها: این پژوهش توصیفی- همبستگی دارای دو جامعه آماری بود. جامعه اول، اعضای هیأتعلمی تمام وقت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که از این تعداد 36 عضو هیأتعلمی به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. جامعه دیگر، کلیه دانشجویان سال دوم و سوم کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که تعداد 360 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارها عبارت بود از پرسشنامه آگاهی فراشناختی که بین نمونه آماری اعضای هیأتعلمی توزیع گردید و پرسشنامه محققساخته آموزش تفکر سطح بالا که توسط دانشجویان حاضر در نمونه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون خطی) انجام گردید. نتایج: یافتهها حاکی از همبستگی معنادار بین آگاهی فراشناختی اعضای هیأتعلمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان بود(01/0> p و 81/0r=). لیکن این ویژگی با سن و سابقه تدریس افزایش نمی یافت. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که آگاهی فراشناختی به همراه دو مؤلفه اصلی آن (دانش فراشناختی و تنظیمشناختی) با هم میتوانند 85/0 واریانس آموزش تفکر سطح بالا را تبیین نمایند (01/0> p). نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که آگاهی فراشناختی اعضای هیأتعلمی علوم پزشکی با عملکرد آنها در ارائه آموزش تفکر سطح بالا مرتبط است. در این راستا، لازم است سیاستهایی جهت آموزش آگاهیها و مهارتهای فراشناختی به اعضای هیأتعلمی در دستور کار مؤسسات آموزش عالی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1392/10/28 | پذیرش: 1393/3/17 | انتشار: 1393/4/31 | انتشار الکترونیک: 1393/4/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول