[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 5 - ( 5-1393 ) ::
جلد 14 شماره 5 صفحات 383-371 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیأت‌علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان
حمید عبدی، سید ابراهیم میرشاه جعفری، احمدرضا نصر، نظام الدین قاسمی
حمید عبدی، دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، Habdi63@Gmail.com
چکیده:   (3541 مشاهده)
مقدمه: آگاهی فراشناختی به منظور پذیرش و کاربست نوآوری‌های آموزشی حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیأت‌علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 89- 1388 انجام گرفت. روش‌ها: این پژوهش توصیفی- همبستگی دارای دو جامعه آماری بود. جامعه اول، اعضای هیأت‌علمی ‌تمام وقت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که از این تعداد 36 عضو هیأت‌علمی به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. جامعه دیگر، کلیه دانشجویان سال دوم و سوم کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که تعداد 360 نفر از آنان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارها عبارت بود از پرسشنامه آگاهی فراشناختی که بین نمونه آماری اعضای هیأت‌علمی توزیع گردید و پرسشنامه محقق‌ساخته آموزش تفکر سطح بالا که توسط دانشجویان حاضر در نمونه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون خطی) انجام گردید. نتایج: یافته‌ها حاکی از همبستگی معنادار بین آگاهی فراشناختی اعضای هیأت‌علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان بود(01/0> p و 81/0r=). لیکن این ویژگی با سن و سابقه تدریس افزایش نمی یافت. یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که آگاهی فراشناختی به همراه دو مؤلفه اصلی آن (دانش فراشناختی و تنظیم‌شناختی) با هم می‌توانند 85/0 واریانس آموزش تفکر سطح بالا را تبیین نمایند (01/0> p). نتیجه‌گیری: نتایج بیان‌گر آن است که آگاهی فراشناختی اعضای هیأت‌علمی علوم پزشکی با عملکرد آنها در ارائه آموزش تفکر سطح بالا مرتبط است. در این راستا، لازم است سیاست‌هایی جهت آموزش آگاهی‌ها و مهارت‌های فراشناختی به اعضای هیأت‌علمی در دستور کار مؤسسات آموزش عالی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی فراشناختی، آموزش تفکر سطح بالا، اعضای هیأت‌علمی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 407 kb]   (1592 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۳۱
پرسشنامه مطالعه1 [DOC 102 KB]  (217 دریافت)
پرسشنامه مطالعه 2 [DOC 40 KB]  (204 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi H, Mirshah Jafari S E, Nasr A R, Ghasami N A. The Relationship between Meta-Cognitive Awareness of Faculty Members and Higher Order Thinking Instruction to Students. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (5) :383-371
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3084-fa.html

عبدی حمید، میرشاه جعفری سید ابراهیم، نصر احمدرضا، قاسمی نظام الدین. رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیأت‌علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (5) :383-371

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3084-fa.html



دوره 14، شماره 5 - ( 5-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962