دوره 14، شماره 3 - ( 3-1393 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 215-206 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi N, Barat dasterdi N, Amir Teymori H. Investigating the Effective Factors on Mobile Learning in Medical Education Based on FRAME Model. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (3) :206-215
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3048-fa.html
خسروی نجمه، برات دستجردی نگین، امیرتیموری حسن. عوامل مؤثر بر یادگیری سیار در آموزش پزشکی بر اساس مدل FRAME. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (3) :206-215

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3048-fa.html


، Dastjerdey@gmail.com
چکیده:   (21617 مشاهده)
مقدمه: با افزایش استفاده از فناوری‌های مدرن ارتباطی از جمله وسایل سیار و به‌کارگیری این فناوری‌ها در آموزش و یادگیری، توجه به کیفیت این ابزارها و نیازهای استفاده‌کنندگان از این ابزارها امری ضروری است. هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری سیار بر اساس مدل FRAME از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برخی از رشته های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی بوده و نمونه پژوهش شامل 150 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های پیراپزشکی (پرستاری، مامایی و بهداشت )دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 92 بودند که به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته 29 سؤالی بود که براساس مدل FRAME طراحی شده بود. روایی صوری و محتوایی ابزار تایید شد و جهت پایایی شاخص پیوستگی درونی (آلفای کرونباخ) 84/. به دست آمد. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که در بعد یادگیرنده بیش‌ترین میانگین با 08/1±85/3 مربوط به نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از موبایل به عنوان ابزار آموزشی بود. در بعد اجتماعی بالاترین میانگین با 04/1±24/3 مربوط به استفاده از موبایل جهت تعامل با هم‌کلاسی‌ها بود. در بعد یادگیری تعاملی بالاترین میانگین با 97/0±48/2 مربوط به استفاده از موبایل در جهت انتقال ایده‌ها و اطلاعات با دیگر فراگیران بود. در بعد قابلیت استفاده از وسیله بیش‌ترین میانگین با 46/1±37/3 مربوط به میزان استفاده از موبایل برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در طول شبانه‌روز بود. در بعد تکنولوژی اجتماعی بیش‌ترین میانگین با 92/0±90/3 مربوط به مؤثر بودن استفاده از کتاب‌های الکترونیکی در آموزش بود. در بعد ابزار یافته‌های پژوهش نشان داد که یادگیرندگان ترجیح می‌دهند که تلفن همراه آنها از نوع صفحه لمسی مسطح و دارای حافظه بیش از 3 گیگابایت با سرعت پردازش بالا و در اندازه متوسط باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده طراحان ابزارهای یادگیری سیار باید در طراحی ابزارها، به ترجیحات استفاده‌کنندگان توجه نمایند و ابزارهایی تولید کنند که میزان کارآمدی این ابزار را به حداکثر برساند.
متن کامل [PDF 352 kb]   (3344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1392/10/3 | پذیرش: 1393/2/13 | انتشار: 1393/3/4 | انتشار الکترونیک: 1393/3/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education