[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 3-1393 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 206-215 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر یادگیری سیار در آموزش پزشکی بر اساس مدل FRAME
نجمه خسروی، نگین برات دستجردی، حسن امیرتیموری
، Dastjerdey@gmail.com
چکیده:   (6355 مشاهده)
مقدمه: با افزایش استفاده از فناوری‌های مدرن ارتباطی از جمله وسایل سیار و به‌کارگیری این فناوری‌ها در آموزش و یادگیری، توجه به کیفیت این ابزارها و نیازهای استفاده‌کنندگان از این ابزارها امری ضروری است. هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری سیار بر اساس مدل FRAME از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برخی از رشته های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی بوده و نمونه پژوهش شامل 150 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های پیراپزشکی (پرستاری، مامایی و بهداشت )دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 92 بودند که به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته 29 سؤالی بود که براساس مدل FRAME طراحی شده بود. روایی صوری و محتوایی ابزار تایید شد و جهت پایایی شاخص پیوستگی درونی (آلفای کرونباخ) 84/. به دست آمد. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که در بعد یادگیرنده بیش‌ترین میانگین با 08/1±85/3 مربوط به نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از موبایل به عنوان ابزار آموزشی بود. در بعد اجتماعی بالاترین میانگین با 04/1±24/3 مربوط به استفاده از موبایل جهت تعامل با هم‌کلاسی‌ها بود. در بعد یادگیری تعاملی بالاترین میانگین با 97/0±48/2 مربوط به استفاده از موبایل در جهت انتقال ایده‌ها و اطلاعات با دیگر فراگیران بود. در بعد قابلیت استفاده از وسیله بیش‌ترین میانگین با 46/1±37/3 مربوط به میزان استفاده از موبایل برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در طول شبانه‌روز بود. در بعد تکنولوژی اجتماعی بیش‌ترین میانگین با 92/0±90/3 مربوط به مؤثر بودن استفاده از کتاب‌های الکترونیکی در آموزش بود. در بعد ابزار یافته‌های پژوهش نشان داد که یادگیرندگان ترجیح می‌دهند که تلفن همراه آنها از نوع صفحه لمسی مسطح و دارای حافظه بیش از 3 گیگابایت با سرعت پردازش بالا و در اندازه متوسط باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده طراحان ابزارهای یادگیری سیار باید در طراحی ابزارها، به ترجیحات استفاده‌کنندگان توجه نمایند و ابزارهایی تولید کنند که میزان کارآمدی این ابزار را به حداکثر برساند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، یادگیری سیار، مدل FRAME، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 352 kb]   (2008 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۴
پرسشنامه مطالعه [DOC 58 KB]  (287 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi N, Barat dasterdi N, Amir Teymori H. Investigating the Effective Factors on Mobile Learning in Medical Education Based on FRAME Model. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (3) :206-215
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3048-fa.html

خسروی نجمه، برات دستجردی نگین، امیرتیموری حسن. عوامل مؤثر بر یادگیری سیار در آموزش پزشکی بر اساس مدل FRAME. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (3) :206-215

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3048-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897