Shakurnia A, Alijani H, Najjar S, Elhampour H. Correlation between Educational Satisfaction and Approaches to Study and Academic Performance a Study of Nursing and Midwifery students. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2) :101-109
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2961-fa.html
شکورنیا عبدالحسین، علیجانی هوشنگ، نجار شهناز، الهام پور حسین. رابطه رضایت از تحصیل با رویکردهای مطالعه و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (2) :101-109
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2961-fa.html
، shakurnia@yahoo.com
چکیده: (40695 مشاهده)
مقدمه: توجه به رضایت از تحصیل و رویکردهای مطالعه در یادگیری و پیشرفت دانشجویان از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه رضایت از تحصیل با رویکردهای مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی همبستگی در سال 91-90 رابطه بین رضایت از تحصیل با رویکردهای مطالعه و پیشرفت تحصیلی در 149 دانشجوی پرستاری و مامایی که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، بررسی شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد رویکردهای مطالعه ASSISTو رضایت از تحصیل که روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تأیید قرار گرفت، استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t انجام شد.
نتایج: میانگین نمره رضایت از تحصیل در بین دانشجویان 9/10±9/51 (از 14 تا 70) و میانگین نمره رویکرد عمقی و رویکرد سطحی مطالعه دانشجویان به ترتیب 3/6±9/59 و 4/8±5/53 (از 16 تا 80) بود. بین رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت معناداری مشاهده شد (015/0=p، 2/0r=). بین رضایت از تحصیل با رویکرد عمقی مطالعه همبستگی مثبت معنادار (002/0=p، 26/0r=) و با رویکرد سطحی مطالعه همبستگی منفی معناداری مشاهده شد (003/0=p، 24/0-r=).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از وجود رابطه بین رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان توجه به اهمیت و نقش رضایت از تحصیل در موفقیت بیشتر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سطح دانشگاه ضروری به نظر میرسد.
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1392/8/1 | پذیرش: 1392/11/1 | انتشار: 1393/2/2 | انتشار الکترونیک: 1393/2/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول