[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 2-1393 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 101-109 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه رضایت از تحصیل با رویکردهای مطالعه و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی
عبدالحسین شکورنیا، هوشنگ علیجانی، شهناز نجار، حسین الهام پور
، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (8420 مشاهده)
مقدمه: توجه به رضایت از تحصیل و رویکردهای مطالعه در یادگیری و پیشرفت دانشجویان از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه رضایت از تحصیل با رویکردهای مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی در سال 91-90 رابطه بین رضایت از تحصیل با رویکردهای مطالعه و پیشرفت تحصیلی در 149 دانشجوی پرستاری و مامایی که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، بررسی شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد رویکردهای مطالعه ASSISTو رضایت از تحصیل که روایی و پایایی آنها مورد بررسی و تأیید قرار گرفت، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t انجام شد. نتایج: میانگین نمره رضایت از تحصیل در بین دانشجویان 9/10±9/51 (از 14 تا 70) و میانگین نمره رویکرد عمقی و رویکرد سطحی مطالعه دانشجویان به ترتیب 3/6±9/59 و 4/8±5/53 (از 16 تا 80) بود. بین رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت معناداری مشاهده شد (015/0=p، 2/0r=). بین رضایت از تحصیل با رویکرد عمقی مطالعه همبستگی مثبت معنادار (002/0=p، 26/0r=) و با رویکرد سطحی مطالعه همبستگی منفی معناداری مشاهده شد (003/0=p، 24/0-r=). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از وجود رابطه بین رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان توجه به اهمیت و نقش رضایت از تحصیل در موفقیت بیش‌تر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سطح دانشگاه ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: رضایت از تحصیل، رویکرد مطالعه، پیشرفت تحصیلی، دانشجوی پرستاری، دانشجوی مامایی
متن کامل [PDF 240 kb]   (1509 دریافت)    
موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۲/۲
پرسشنامه مطالعه1 [DOC 98 KB]  (419 دریافت)
پرسشنامه مطالعه2 [DOC 74 KB]  (376 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, Alijani H, Najjar S, Elhampour H. Correlation between Educational Satisfaction and Approaches to Study and Academic Performance a Study of Nursing and Midwifery students. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (2) :101-109
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2961-fa.html

شکورنیا عبدالحسین، علیجانی هوشنگ، نجار شهناز، الهام پور حسین. رابطه رضایت از تحصیل با رویکردهای مطالعه و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (2) :101-109

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2961-fa.html



دوره 14، شماره 2 - ( 2-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3974