Karimi M. The Association between Personal Characteristics and Educational Experiences with Academic Achievement among Students of Shahid Sadoughi Medical University of Yazd. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (1) :64-77
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2880-fa.html
، marziyeh.karimi84@gmail.com
چکیده: (17182 مشاهده)
مقدمه: با وجود اهمیت تحقق دستاوردها در توسعه کیفی آموزش عالی، به نظر میرسد که در نظام آموزش عالی توجه کافی به این مقوله صورت نپذیرفته و مدیریتهای دانشگاهی نسبت به میزان تحقق دستاوردهای دانشجویان دانشگاه خود و عوامل تأثیرگذار بر آن، شناخت اندکی دارند، لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگیهای فردی و تجارب دانشگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی با دستاوردهای تحصیلی آنان انجام شد.
روشها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال تحصیلی 91 – 90 بود که از این میان 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهی استاندارد تجربیات دانشجویان دانشکده (CSEQ) بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
نتایج: هر سه بعد تجارب دانشگاهی دانشجویان شامل ادراک از کیفیت محیط٬ کیفیت تلاش و انسجام اجتماعی به ترتیب پیش بینیکننده معنادار دستاوردهای تحصیلی آنان است و 43/0 از واریانس دستاوردها را پیشبینی میکند. همچنین بر حسب جنسیت٬ رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی قدرت ابعاد تجارب دانشجویان در پیش بینی دستاوردهای تحصیلی آنان متفاوت است بدین معنا که کلیه ابعاد تجارب دانشجویان زن 31/0 و کلیه ابعاد تجارب دانشجویان مرد 38/0 از واریانس دستاوردها را پیشبینی میکند؛ همچنین کلیه ابعاد تجارب دانشجویان رشته بهداشت 31/٬0 رشته پیراپزشکی 38/٬0 رشته پرستاری و مامایی 43/0، رشته پزشکی 22/0 و رشته دندانپزشکی 18/0 از واریانس دستاوردها را پیشبینی میکند؛ علاوه بر این کلیه ابعاد تجارب دانشجویان کارشناسی 45/0، کارشناسی ارشد 33/0 و دکتری 42/0 از واریانس دستاوردها را پیشبینی میکند.
نتیجهگیری: بسترسازی جهت ترغیب دانشجویان علوم پزشکی به مشارکت بیشتر در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاه و همچنین تعامل بهتر با کادر اداری، کیفیت تلاش دانشجویان را نیز متأثر خواهد کرد و موجب تحقق دستاوردهای ذهنی و غیرذهنی آنان در حد قابل قبولی خواهد شد و میزان پیشرفت آنها را در جهت تحقق اهداف مهم آموزش عمومی، رشد و بهسازی فردی و شایستگیهای اجتماعی و حرفهای، آموزش علوم و تکنولوژی بهبود خواهد بخشید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1392/6/17 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1392/12/27 | انتشار الکترونیک: 1392/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول