دوره 14، شماره 1 - ( 1-1393 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 77-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi M. The Association between Personal Characteristics and Educational Experiences with Academic Achievement among Students of Shahid Sadoughi Medical University of Yazd. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (1) :64-77
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2880-fa.html
کریمی مرضیه. رابطه ویژگی‌های فردی و تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی ‏دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (1) :64-77

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2880-fa.html


، marziyeh.karimi84@gmail.com
چکیده:   (16561 مشاهده)
مقدمه: با وجود اهمیت تحقق دستاوردها در توسعه کیفی آموزش عالی، به نظر می‌رسد که در نظام آموزش عالی توجه کافی به این مقوله صورت نپذیرفته‏‏ و مدیریت‌های دانشگاهی نسبت به میزان تحقق دستاوردهای دانشجویان دانشگاه خود و عوامل تأثیرگذار بر آن، شناخت اندکی دارند، لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگی‌های فردی و تجارب دانشگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی با دستاوردهای تحصیلی آنان انجام شد. روش‌ها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال تحصیلی 91 – 90 بود که از این میان 300 نفر ‏ با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند.‏‏‏ ابزار پژوهش ‏‏پرسشنامه‌ی استاندارد تجربیات دانشجویان دانشکده (CSEQ) ‏بود و ‏برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج: هر سه بعد تجارب دانشگاهی دانشجویان شامل ادراک از کیفیت محیط٬ کیفیت تلاش و انسجام اجتماعی به ترتیب پیش بینی‌کننده معنادار دستاوردهای تحصیلی آنان است و 43/0 از واریانس دستاوردها را پیش‌بینی می‌کند. همچنین بر حسب جنسیت٬ ‏رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی ‏قدرت ابعاد تجارب دانشجویان در پیش بینی دستاوردهای تحصیلی آنان متفاوت است‏ بدین معنا که کلیه ابعاد تجارب دانشجویان زن 31/0 و کلیه ابعاد تجارب دانشجویان مرد 38/0 از واریانس دستاوردها را پیش‌بینی می‌کند؛ همچنین کلیه ابعاد تجارب دانشجویان رشته بهداشت 31/٬0 رشته پیراپزشکی‏ ‏38/‏٬0 رشته پرستاری و مامایی 43/0‏، رشته ‏پزشکی ‏22/0 و رشته ‏دندانپزشکی ‏18/0 از واریانس دستاوردها را پیش‌بینی می‌کند؛ علاوه بر این کلیه ابعاد تجارب دانشجویان ‏کارشناسی 45/0‏، کارشناسی ارشد 33/0 و دکتری 42/0 از واریانس دستاوردها را پیش‌بینی می‌کند. نتیجه‌گیری: بستر‌سازی جهت ترغیب دانشجویان علوم پزشکی به مشارکت بیش‌تر در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دانشگاه و همچنین تعامل بهتر با کادر اداری، کیفیت تلاش دانشجویان را نیز متأثر خواهد کرد و موجب تحقق دستاورد‌های ذهنی و غیرذهنی آنان در حد قابل قبولی خواهد شد و میزان پیشرفت آنها را در جهت تحقق اهداف مهم آموزش عمومی، رشد و بهسازی فردی و شایستگی‌های اجتماعی و حرفه‌ای، آموزش علوم و تکنولوژی بهبود خواهد بخشید.
متن کامل [PDF 279 kb]   (1650 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1392/6/17 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1392/12/27 | انتشار الکترونیک: 1392/12/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education