دوره 13، شماره 9 - ( 9-1392 )                   جلد 13 شماره 9 صفحات 762-753 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Didarloo A, Khalkhali H, Rahimi B, Allahyari T. Study Skills and Factors Influencing it among Health Sciences Students of Urmia University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (9) :753-762
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2751-fa.html
دیدارلو علیرضا، خلخالی حمیدرضا، رحیمی بهلول، الهیاری تیمور. وضعیت مهارت‌های مطالعه وبرخی عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (9) :753-762

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2751-fa.html


، khalkhali@umsu.ac.ir
چکیده:   (37098 مشاهده)
مقدمه: مطالعات حاکی از آن است که علاوه بر هوش، ویژگی‌های عاطفی فراگیران و کیفیت آموزش، مهارت‌ها و استراتژی‌های مطالعه نقش ویژه و برجسته‌ای را در موفقیت و پیشرفت تحصیلی فراگیران به‌ویژه دانشجویان بازی می‌کنند. لذا این تحقیق به منظور بررسی وضعیت مهارت‌های مطالعه و عوامل مؤثر برآن در بین دانشجویان علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته علوم بهداشتی به تعداد 340 نفر به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه ارزیابی مهارت‌های مطالعه مرکز مشاوره دانشگاه‌ هاستون(SSAQ-CCHU) بود که پس از ترجمه و تأیید روایی و پایایی آن برای اندازه‌گیری مهارت‌های مطالعه دانشجویان به کار گرفته شد. داده‌های مطالعه با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره مهارت‌های مطالعه دانشجویان از مجموع 240 نمره، 2/23±5/172 بود. 5 نفر (2/1 درصد) از شرکت‌کنندگان در تحقیق مهارت مطالعه ضعیف، 295 نفر از آنها (8/86 در صد) مهارت متوسط و 40 نفر (12 در صد) از دانشجویان مهارت مطالعه خوب داشتند. در بین حیطه‌های مختلف مهارت مطالعه، بیش‌ترین نمره به ترتیب مربوط به مدیریت زمان، تمرکز و حافظه بوده (در محدوده وضعیت خوب)، ولی بقیه حیطه‌ها در ردیف‌های بعدی قرار گرفتند. نمره مهارت‌های مطالعه با وضعیت مسکن خانواده‌ی دانشجویان (02/0=p و 15/2=t) و مقطع تحصیلی(پیوسته و ناپیوسته) آنها ارتباط معنادار آماری نشان داد(03/0=p و 47/1-=t). نتیجه‌گیری: اگرچه مهارت‌های مطالعه اکثر دانشجویان مورد مطالعه در محدوده‌ی وضعیت متوسط قرار داشت ولی از وضعیت خوب و مطلوب بسیار فاصله دارد، بنابراین بهبود و توسعه مهارت‌های مطالعه در دانشجویان مستلزم طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی در این زمینه بوده و باید تمام مراکز و مؤسسات آموزشی به این امر مهم توجه نمایند.
متن کامل [PDF 216 kb]   (2217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/4/8 | پذیرش: 1392/5/23 | انتشار: 1392/9/12 | انتشار الکترونیک: 1392/9/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education