[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 9 - ( 9-1392 ) ::
جلد 13 شماره 9 صفحات 753-762 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت مهارت‌های مطالعه وبرخی عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
علیرضا دیدارلو، حمیدرضا خلخالی، بهلول رحیمی، تیمور الهیاری
، khalkhali@umsu.ac.ir
چکیده:   (36191 مشاهده)
مقدمه: مطالعات حاکی از آن است که علاوه بر هوش، ویژگی‌های عاطفی فراگیران و کیفیت آموزش، مهارت‌ها و استراتژی‌های مطالعه نقش ویژه و برجسته‌ای را در موفقیت و پیشرفت تحصیلی فراگیران به‌ویژه دانشجویان بازی می‌کنند. لذا این تحقیق به منظور بررسی وضعیت مهارت‌های مطالعه و عوامل مؤثر برآن در بین دانشجویان علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته علوم بهداشتی به تعداد 340 نفر به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه ارزیابی مهارت‌های مطالعه مرکز مشاوره دانشگاه‌ هاستون(SSAQ-CCHU) بود که پس از ترجمه و تأیید روایی و پایایی آن برای اندازه‌گیری مهارت‌های مطالعه دانشجویان به کار گرفته شد. داده‌های مطالعه با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره مهارت‌های مطالعه دانشجویان از مجموع 240 نمره، 2/23±5/172 بود. 5 نفر (2/1 درصد) از شرکت‌کنندگان در تحقیق مهارت مطالعه ضعیف، 295 نفر از آنها (8/86 در صد) مهارت متوسط و 40 نفر (12 در صد) از دانشجویان مهارت مطالعه خوب داشتند. در بین حیطه‌های مختلف مهارت مطالعه، بیش‌ترین نمره به ترتیب مربوط به مدیریت زمان، تمرکز و حافظه بوده (در محدوده وضعیت خوب)، ولی بقیه حیطه‌ها در ردیف‌های بعدی قرار گرفتند. نمره مهارت‌های مطالعه با وضعیت مسکن خانواده‌ی دانشجویان (02/0=p و 15/2=t) و مقطع تحصیلی(پیوسته و ناپیوسته) آنها ارتباط معنادار آماری نشان داد(03/0=p و 47/1-=t). نتیجه‌گیری: اگرچه مهارت‌های مطالعه اکثر دانشجویان مورد مطالعه در محدوده‌ی وضعیت متوسط قرار داشت ولی از وضعیت خوب و مطلوب بسیار فاصله دارد، بنابراین بهبود و توسعه مهارت‌های مطالعه در دانشجویان مستلزم طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی در این زمینه بوده و باید تمام مراکز و مؤسسات آموزشی به این امر مهم توجه نمایند.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های مطالعه، دانشجویان علوم بهداشتی، راهبرد‌های مطالعه، مدیریت زمان
متن کامل [PDF 216 kb]   (1887 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1392/4/8 | پذیرش: 1392/5/23 | انتشار: 1392/9/12
پرسشنامه مطالعه [DOCX 57 KB]  (441 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Didarloo A, Khalkhali H, Rahimi B, Allahyari T. Study Skills and Factors Influencing it among Health Sciences Students of Urmia University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (9) :753-762
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2751-fa.html

دیدارلو علیرضا، خلخالی حمیدرضا، رحیمی بهلول، الهیاری تیمور. وضعیت مهارت‌های مطالعه وبرخی عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (9) :753-762

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2751-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 9 - ( 9-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331