Ghaffari M, Khani L. The Relationship between Social Capital and Cultural Intelligence with Medical Students’ Academic Performance. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (8) :642-651
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2659-fa.html
، m_gaffari56@yahoo.com
چکیده: (14700 مشاهده)
مقدمه: سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی در محیطهای دانشگاهی که از لحاظ بافت قومی و مذهبی از تنوع بسیاری برخوردار هستند، باعث افزایش سازگاری دانشجویان شده و عملکرد تحصیلی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان است.
روشها: این پژوهش توصیفی همبستگی برروی 322نفراز دانشجویان علوم پزشکی دانشگاههای آزاد و دولتی شهرستانهای بناب و مراغه در سال 1392 که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند، انجام گردید. برای گردآوری دادهها از نسخه فارسی پرسشنامههای سرمایه اجتماعی کاتارزینا پاژاک و هوش فرهنگی آنگ و همکاران استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با سرمایه اجتماعی (314/0=r و 001/0=P) و همچنین با مؤلفههای فراشناخت هوش فرهنگی (214/0=r و 001/0=P)، شناخت هوش فرهنگی (327/0=r و 001/0=P)، انگیزش هوش فرهنگی (319/0=r و001/0=P) و رفتار هوش فرهنگی (290/0=r و 001/0=P) همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی چند متغیری به روش Enter نشان داد که متغیر سرمایه اجتماعی و خرده مقیاسهای هوش فرهنگی در تبیین متغیر عملکرد تحصیلی دانشجویان (3/43%) سهم دارند.
نتیجهگیری: با توجه به همبستگی مستقیم عملکرد تحصیلی با سرمایه اجتماعی و خرده مقیاسهای هوش فرهنگی، به نظر میرسد سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی باعث ارتقای عملکرد تحصیلی دانشجویان میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1392/2/8 | پذیرش: 1392/5/9 | انتشار: 1392/8/8 | انتشار الکترونیک: 1392/8/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول