دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 )                   جلد 13 شماره 8 صفحات 651-642 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffari M, Khani L. The Relationship between Social Capital and Cultural Intelligence with Medical Students’ Academic Performance. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (8) :642-651
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2659-fa.html
غفاری مظفر، خانی لطفعلی. ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :642-651

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2659-fa.html


، m_gaffari56@yahoo.com
چکیده:   (14374 مشاهده)
مقدمه: سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی که از لحاظ بافت قومی و مذهبی از تنوع بسیاری برخوردار هستند، باعث افزایش سازگاری دانشجویان شده و عملکرد تحصیلی آنان را تحت تأثیر قرار می‏دهد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان است. روش‌ها: این پژوهش توصیفی همبستگی برروی 322نفراز دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه‌های آزاد و دولتی شهرستان‎های بناب و مراغه در سال 1392 که به روش خوشه‎ای چند مرحله‎ای انتخاب شدند، انجام گردید. برای گردآوری داده‌ها از نسخه‏ فارسی پرسشنامه‏های سرمایه اجتماعی کاتارزینا پاژاک و هوش فرهنگی آنگ و همکاران استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با سرمایه اجتماعی (314/0=r و 001/0=P) و همچنین با مؤلفه‌های فراشناخت هوش فرهنگی (214/0=r و 001/0=P)، شناخت هوش فرهنگی (327/0=r و 001/0=P)، انگیزش هوش فرهنگی (319/0=r و001/0=P) و رفتار هوش فرهنگی (290/0=r و 001/0=P) همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی چند متغیری به روش Enter نشان داد که متغیر سرمایه اجتماعی و خرده مقیاس‌‎های هوش فرهنگی در تبیین متغیر عملکرد تحصیلی دانشجویان (3/43%) سهم دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی مستقیم عملکرد تحصیلی با سرمایه اجتماعی و خرده مقیاس‌های هوش فرهنگی، به نظر می‌رسد سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی باعث ارتقای عملکرد تحصیلی دانشجویان می‏شود.
متن کامل [PDF 232 kb]   (3994 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1392/2/8 | پذیرش: 1392/5/9 | انتشار: 1392/8/8 | انتشار الکترونیک: 1392/8/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education