Ghourchian N G, Jaafari P, Ganeni M, Shayan S. Teaching-Research Nexus in the World’s Top Universities: a Review Study with Presenting a Conceptual Model. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (8) :715-730
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2652-fa.html
قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش، قانعی مصطفی، شایان شهرام. پیوند بین آموزش و پژوهش در دانشگاههای برتر جهان: مطالعه مروری با ارائه یک الگوی مفهومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (8) :715-730
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2652-fa.html
دکتر شهرام شایان، دانشآموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. shayan@edc.mui.ac.ir ، shayan@edc.mui.ac.ir
چکیده: (6049 مشاهده)
مقدمه: یکی از اساسیترین مسائل در مدیریت آموزش عالی، "چگونگی پیوند بین آموزش و پژوهش"است. این مسأله در دانشگاههای علوم پزشکی ایران به لحاظ پیچیدهتر بودن ساختار و وظایف خاص این دانشگاهها در مقایسه با دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، با چالش بیشتری مواجه است. مطالعه حاضر از طریق بررسی و شناسایی مؤلفههای اصلی و تأثیرگذار بر نحوه تعامل و پیوند بین این دو کارکرد اساسی دانشگاهها در جهان، اقدام به طراحی الگویی متناسب برای ارائه به دانشگاههای علوم پزشکی نموده است.
روشها: با استفاده از مرور مستندات موجود در تارنماهای دانشگاههای اصلی 10 کشور برتر دنیا بر اساس رتبهبندی شانگهای (از هر کشور 1 تا 5 دانشگاه)، مؤسسه آموزش عالی تایمز انگلستان (حوزه علوم پزشکی) و همچنین بررسی ادبیات پژوهش مؤلفههای تأثیرگذار بر پیوند بین آموزش و پژوهش جمعآوری و تحلیل گردید. همچنین با استفاده از مدل مفهومی سه شاخگی مؤلفههای به دست آمده بر اساس سه عامل ساختاری، محیطی و رفتاری طبقهبندی شد.
نتایج: نتایج حاصل از بررسی 32 دانشگاه برتر جهان و مرور ادبیات پژوهشی مرتبط، منجر به شناسایی 17 مؤلفه اصلی و 42 زیر مؤلفه گردید که موارد مذکور بر اساس همگنی آنها با هم در چارچوب مدل مفهومی سه شاخگی طراحی و ارائه گردید. بر اساس مدل مذکور مؤلفهها و زیر مؤلفههای استخراج شده در قالب سه عامل ساختاری، رفتاری و محیطی قابل جاگذاری بوده و ارتباط تعاملی بین آنها مشخص گردیده است.
نتیجهگیری: مجموعه مؤلفههای ارائه شده در مدل مفهومی میتوانند به عنوان اجزای اصلی تدوین «راهبردهای سازمانی» به منظور هم راستا کردن آموزش و پژوهش و بهرهگیری از مزایای این همافزایی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبيقي دریافت: 1392/2/2 | پذیرش: 1393/2/25 | انتشار: 1393/8/22 | انتشار الکترونیک: 1393/8/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول