[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 8 - ( 8-1393 ) ::
جلد 14 شماره 8 صفحات 715-730 برگشت به فهرست نسخه ها
پیوند بین آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های برتر جهان: مطالعه مروری با ارائه یک الگوی مفهومی
نادرقلی قورچیان، پریوش جعفری، مصطفی قانعی، شهرام شایان
دکتر شهرام شایان، دانش‌آموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. shayan@edc.mui.ac.ir ، shayan@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (3726 مشاهده)
مقدمه: یکی از اساسی‌ترین مسائل در مدیریت آموزش عالی، "چگونگی پیوند بین آموزش و پژوهش"است. این مسأله در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران به لحاظ پیچیده‌تر بودن ساختار و وظایف خاص این دانشگاه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، با چالش بیش‌تری مواجه است. مطالعه حاضر از طریق بررسی و شناسایی مؤلفه‌های اصلی و تأثیرگذار بر نحوه تعامل و پیوند بین این دو کارکرد اساسی دانشگاه‌ها در جهان، اقدام به طراحی الگویی متناسب برای ارائه به دانشگاه‌های علوم پزشکی نموده است. روش‌ها: با استفاده از مرور مستندات موجود در تارنماهای دانشگاه‌های اصلی 10 کشور برتر دنیا بر اساس رتبه‌بندی شانگهای (از هر کشور 1 تا 5 دانشگاه)، مؤسسه آموزش عالی تایمز انگلستان (حوزه علوم پزشکی) و همچنین بررسی ادبیات پژوهش مؤلفه‌های تأثیر‌گذار بر پیوند بین آموزش و پژوهش جمع‌آوری و تحلیل گردید. همچنین با استفاده از مدل مفهومی سه شاخگی مؤلفه‌های به دست آمده بر اساس سه عامل ساختاری، محیطی و رفتاری طبقه‌بندی شد. نتایج: نتایج حاصل از بررسی 32 دانشگاه برتر جهان و مرور ادبیات پژوهشی مرتبط، منجر به شناسایی 17 مؤلفه اصلی و 42 زیر مؤلفه گردید که موارد مذکور بر اساس همگنی آنها با هم در چارچوب مدل مفهومی سه شاخگی طراحی و ارائه گردید. بر اساس مدل مذکور مؤلفه‌ها و زیر مؤلفه‌های استخراج شده در قالب سه عامل ساختاری، رفتاری و محیطی قابل جاگذاری بوده و ارتباط تعاملی بین آنها مشخص گردیده است. نتیجه‌گیری: مجموعه مؤلفه‌های ارائه شده در مدل مفهومی می‌توانند به عنوان اجزای اصلی تدوین «راهبرد‌های سازمانی» به منظور هم راستا کردن آموزش و پژوهش و بهره‌گیری از مزایای این هم‌افزایی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: پیوند بین آموزش و پژوهش، مدل مفهومی سه شاخگی، مطالعه مروری، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران
متن کامل [PDF 286 kb]   (1385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghourchian N G, Jaafari P, Ganeni M, Shayan S. Teaching-Research Nexus in the World’s Top Universities: a Review Study with Presenting a Conceptual Model. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (8) :715-730
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2652-fa.html

قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش، قانعی مصطفی، شایان شهرام. پیوند بین آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های برتر جهان: مطالعه مروری با ارائه یک الگوی مفهومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (8) :715-730

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2652-fa.html



دوره 14، شماره 8 - ( 8-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3953