Borjalilu S, Borjalilu N, Mohammadi A, Mojtahedzadeh R. Identification and Prioritization of Factors Affecting E-teacher’s Performance based on Fuzzy Analytic Hierarchy Process (AHP). Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (8) :681-691
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2641-fa.html
برجعلی لو سمیه، برجعلی لو نعیمه، محمدی آیین، مجتهدزاده ریتا. شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر عملکرد معلم الکترونیکی از طریق مدلAHP فازی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :681-691
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2641-fa.html
، r_mojtahedzadeh@tums.ac.ir
چکیده: (13968 مشاهده)
مقدمه: فناوری اطلاعات و ارتباطات، موجب تحول در نقش سنتی فراگیر و فرادهنده شده است. برای ارتقای هرچه بیشتر نقش فرادهنده، شناسایی عوامل تأثیرگذار اهمیت به سزایی دارد. مطالعه حاضر به شناسایی عوامل مؤثر در اثربخشی عملکرد معلم الکترونیکی و اولویتبندی آن پرداخته است.
روشها: در این مطالعه توصیفی نظرات نمونه هدفمند 15 نفره از خبرگان یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در زمینه عوامل اصلی و تأثیرگذار در عملکرد معلم الکترونیکی با روش جلسات گروه متمرکز، جمعآوری شد. برای نظرخواهی در مورد اهمیت هر یک از معیارها در گروه مربوطه، پرسشنامهای با توجه به معیار اصلی و خرده مقیاسهای آنها تهیه شد که در آن برای هر یک از معیارهای مورد نظر جدول مقایسهی جداگانهای اختصاص یافت. سپس از روش تصمیمگیری فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی (AHP Fuzzy) برای بررسی اولویت و وزندهی به معیارهای مورد اشاره، استفاده شد.
نتایج: در مجموع پنج عامل مؤثر بر عملکرد معلم الکترونیکی شناسایی شد. عامل دانش تخصصی با ضریب وزنی 28/0 به عنوان مهمترین معیار در ارتقای اثربخشی عملکرد معلم الکترونیکی و عامل "فناوری" با ضریب وزنی 137/0 به عنوان آخرین معیار شناخته شد. در هر یک از عوامل به ترتیب در عامل تسلط به پداگوژی، مهارت در ایفای نقش معلم الکترونیک؛ در عامل فناوری، تسلط به IT؛ در عامل مدیریت، مدیریت کلاس مجازی و در عامل شخصیت، عامل علاقه به آموزش مجازی با بیشترین ضریب به عنوان اولین عوامل مؤثر در این فاکتورها شناخته شدند.
نتیجهگیری: در انتخاب مدرسین و توانمندسازی ایشان، تسلط بر فناوری اولویت کمتری دارد و مدرسینی که توانمندیهای یک معلم اثربخش، مانند دانش تخصصی، را دارند، قادر به ایفای نقش مدرس الکترونیک موفق نیز هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1392/1/28 | پذیرش: 1392/6/21 | انتشار: 1392/8/12 | انتشار الکترونیک: 1392/8/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول