[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) ::
جلد 13 شماره 8 صفحات 681-691 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر عملکرد معلم الکترونیکی از طریق مدلAHP فازی
سمیه برجعلی لو، نعیمه برجعلی لو، آیین محمدی، ریتا مجتهدزاده
، r_mojtahedzadeh@tums.ac.ir
چکیده:   (7822 مشاهده)
مقدمه: فناوری اطلاعات و ارتباطات، موجب تحول در نقش سنتی فراگیر و فرادهنده شده است. برای ارتقای هرچه بیش‌تر نقش فرادهنده، شناسایی عوامل تأثیرگذار اهمیت به سزایی دارد. مطالعه حاضر به شناسایی عوامل مؤثر در اثربخشی عملکرد معلم الکترونیکی و اولویت‌بندی آن پرداخته است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی نظرات نمونه هدفمند 15 نفره از خبرگان یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در زمینه عوامل اصلی و تأثیرگذار در عملکرد معلم الکترونیکی با روش جلسات گروه متمرکز، جمع‌آوری شد. برای نظرخواهی در مورد اهمیت هر یک از معیارها در گروه مربوطه، پرسشنامه‌ای با توجه به معیار اصلی و خرده مقیاس‌های آنها تهیه شد که در آن برای هر یک از معیارهای مورد نظر جدول مقایسه‌ی جداگانه‌ای اختصاص یافت. سپس از روش تصمیم‌گیری فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی (AHP Fuzzy) برای بررسی اولویت و وزن‌دهی به معیارهای مورد اشاره، استفاده شد. نتایج: در مجموع پنج عامل مؤثر بر عملکرد معلم الکترونیکی شناسایی شد. عامل دانش تخصصی با ضریب وزنی 28/0 به عنوان مهم‌ترین معیار در ارتقای اثربخشی عملکرد معلم الکترونیکی و عامل "فناوری" با ضریب وزنی 137/0 به عنوان آخرین معیار شناخته شد. در هر یک از عوامل به ترتیب در عامل تسلط به پداگوژی، مهارت در ایفای نقش معلم الکترونیک؛ در عامل فناوری، تسلط به IT؛ در عامل مدیریت، مدیریت کلاس مجازی و در عامل شخصیت، عامل علاقه به آموزش مجازی با بیش‌ترین ضریب به عنوان اولین عوامل مؤثر در این فاکتور‌ها شناخته شدند. نتیجه‌گیری: در انتخاب مدرسین و توانمندسازی ایشان، تسلط بر فناوری اولویت کم‌تری دارد و مدرسینی که توانمندی‌های یک معلم اثربخش، مانند دانش تخصصی، را دارند، قادر به ایفای نقش مدرس الکترونیک موفق نیز هستند.
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، معلم الکترونیکی، فرآیند سلسله مراتبی فازی (FAHP)، عملکرد
متن کامل [PDF 310 kb]   (2227 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: ۱۳۹۲/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۱۲
پرسشنامه مطالعه [DOCX 33 KB]  (417 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borjalilu S, Borjalilu N, Mohammadi A, Mojtahedzadeh R. Identification and Prioritization of Factors Affecting E-teacher’s Performance based on Fuzzy Analytic Hierarchy Process (AHP). Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (8) :681-691
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2641-fa.html

برجعلی لو سمیه، برجعلی لو نعیمه، محمدی آیین، مجتهدزاده ریتا. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر عملکرد معلم الکترونیکی از طریق مدلAHP فازی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :681-691

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2641-fa.html



دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962