Ghadampour E, Keshtiaray N, Naserian Hajiabadi H, Mohammadzadeh Ghasr A, Garavand H. Learning Style Priorities and Its Role in Critical Thinking Disposition among Nursing School Students in Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (8) :652-662
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2547-fa.html
قدم پور عزت اله، کشتی آرای نرگس، ناصریان حاجیآبادی حمید، محمدزاده قصر اعظم، گراوند هوشنگ. اولویت سبکهای یادگیری و ارتباط آن با گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :652-662
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2547-fa.html
، azam_mohamadzade@yahoo.com
چکیده: (13817 مشاهده)
مقدمه: گرایش به تفکر انتقادی جزء ضروری تصمیمگیری بالینی و صلاحیت حرفهای در آموزش علوم پزشکی میباشد. سبکهای یادگیری نیز یکی از عوامل مؤثر در گرایش به تفکر انتقادی محسوب میشود و میتوان انتظار داشت که در روشهای مراقبتی و درمانی نیز مؤثر واقع شوند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اولویت سبکهای یادگیری دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی و ارتباط اولویت سبکها با گرایش آنها به تفکر انتقادی انجام شد.
روشها: جامعه آماری این مطالعهی توصیفی مقطعی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-90 بود. نمونه با حجم 214 نفر به روش طبقهای نسبی (بر حسب جنس) انتخاب شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب و گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بود. دادهها با روشهای آمار توصیفی، و استنباطی تحلیل شد.
نتایج: سبک غالب 62 نفر (32%) از دانشجویان سبک واگرا، 92 نفر (17/47%) سبک جذبکننده و 23 نفر (7/11%) سبک همگرا و 18 نفر (13/9%) سبک انطباق یابنده بود. میانگین و انحراف معیار نمره کل گرایش به تفکر انتقادی 31/14±16/119 بود. میزان گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان براساس سبک یادگیری آنان تفاوت معناداری نداشت (21/0= p)، اما میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی در سبک یادگیری همگرا بالاترین (13/34±68/124) و در سبک یادگیری جذبکننده پایین ترین(04/14±77/117) بود. میانگین نمرهی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دختر (76/14±01/119) تفاوت معناداری با میانگین نمره پسران (97/12±26/119) نداشت. نتیجهگیری: با توجه به مطلوب نبودن نمره گرایش به تفکر انتقادی و برخورداری سبک یادگیری همگرا از بیشترین گرایش به تفکر انتقادی در این پژوهش، توجه به تفکر انتقادی و نیز توجه به سبکیادگیری همگرا و فراهم آوردن شرایطی برای تغییر در سبکیادگیری دانشجویان به منظور متناسبسازی با ماهیت رشته و سطح گرایش به تفکر انتقادی، در برنامههای درسی علوم پزشکی پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1391/11/9 | پذیرش: 1392/6/5 | انتشار: 1392/8/8 | انتشار الکترونیک: 1392/8/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول