[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) ::
جلد 13 شماره 8 صفحات 652-662 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌ سبک‌های یادگیری و ارتباط آن با گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی
عزت اله قدم پور، نرگس کشتی آرای، حمید ناصریان حاجی‌آبادی، اعظم محمدزاده قصر، هوشنگ گراوند
، azam_mohamadzade@yahoo.com
چکیده:   (7726 مشاهده)
مقدمه: گرایش به تفکر انتقادی جزء ضروری تصمیم‌گیری بالینی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش علوم پزشکی می‌باشد. سبک‌های یادگیری نیز یکی از عوامل مؤثر در گرایش به تفکر انتقادی محسوب می‌شود و می‌توان انتظار داشت که در روش‌های مراقبتی و درمانی نیز مؤثر واقع شوند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اولویت‌ سبک‌های یادگیری دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی و ارتباط اولویت سبکها با گرایش آنها به تفکر انتقادی انجام شد. روش‌ها: جامعه آماری این مطالعه‌ی توصیفی مقطعی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-90 بود. نمونه‌ با حجم 214 نفر به روش طبقه‌ای نسبی (بر حسب جنس) انتخاب شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه‌های سبک‌های یادگیری کلب و گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بود. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی، و استنباطی تحلیل شد. نتایج: سبک غالب 62 نفر (32%) از دانشجویان سبک واگرا، 92 نفر (17/47%) سبک جذب‌کننده و 23 نفر (7/11%) سبک هم‌گرا و 18 نفر (13/9%) سبک انطباق یابنده بود. میانگین و انحراف معیار نمره کل گرایش به تفکر انتقادی 31/14±16/119 بود. میزان گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان براساس سبک یادگیری آنان تفاوت معناداری نداشت (21/0= p)، اما میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی در سبک یادگیری هم‌گرا بالاترین (13/34±68/124) و در سبک یادگیری جذب‌کننده پایین ترین(04/14±77/117) بود. میانگین نمره‌ی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دختر (76/14±01/119) تفاوت معناداری با میانگین نمره پسران (97/12±26/119) نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به مطلوب نبودن نمره گرایش به تفکر انتقادی و برخورداری سبک یادگیری هم‌گرا از بیش‌ترین گرایش به تفکر انتقادی در این پژوهش، توجه به تفکر انتقادی و نیز توجه به سبک‌یادگیری هم‌گرا و فراهم آوردن شرایطی برای تغییر در سبک‌یادگیری دانشجویان به منظور متناسب‌سازی با ماهیت رشته و سطح گرایش به تفکر انتقادی، در برنامه‌های درسی علوم پزشکی پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، سبک‌های یادگیری، دانشجویان، پرستاری، مامایی
متن کامل [PDF 278 kb]   (1856 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۸
پرسشنامه مطالعه1 [DOCX 14 KB]  (471 دریافت)
پرسشنامه مطالعه2 [DOCX 14 KB]  (470 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour E, Keshtiaray N, Naserian Hajiabadi H, Mohammadzadeh Ghasr A, Garavand H. Learning Style Priorities and Its Role in Critical Thinking Disposition among Nursing School Students in Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (8) :652-662
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2547-fa.html

قدم پور عزت اله، کشتی آرای نرگس، ناصریان حاجی‌آبادی حمید، محمدزاده قصر اعظم، گراوند هوشنگ. اولویت‌ سبک‌های یادگیری و ارتباط آن با گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :652-662

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2547-fa.html



دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3953