Raisi M, Ahmari Tehran H, Heidari S, Jafarbegloo E, Abedini Z, Bathaie S A. Relationship between Spiritual Intelligence, Happiness and Academic Achievement in Students of Qom University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (5) :431-440
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2493-fa.html
رئیسی مرضیه، احمری طهران هدی، حیدری سعیده، جعفربگلو عصمت، عابدینی زهرا، بطحایی سید احمد. ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۹۲; ۱۳ (۵) :۴۳۱-۴۴۰
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۲۴۹۳-fa.html
، heidari_saeide@yahoo.com
چکیده: (۲۲۴۶۷ مشاهده)
مقدمه: هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینههای گوناگون زندگی انسان به ویژه تأمین و ارتقای سلامت روانی دارد. از طرفی نقش شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی، و مشارکت اجتماعی کارآمد، بسیار مهم شمرده می شود. هدف این پژوهش، تعیین رابطهی بین هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی است.
روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 353 دانشجوی رشتههای پرستاری، مامایی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 91-90 به روش نمونهگیری سرشماری شرکت کردند. پرسشنامههای مورد استفاده شامل: پرسشنامهی هوش معنوی علی بدیع و شادکامی آکسفورد بود. دادهها با استفاده از آزمونهای تی، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل پرسشنامه هوش معنوی 83/18±93/152 (از حداکثر 210) و میانگین نمره شادکامی 12/16±33/48 (ازحداکثر 87) بود. رابطه مستقیم و معنادار متوسطی بین این دو نمره وجود داشت (0001/0p= و 6/0r=). بین میانگین هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه مثبت معنادار بسیار ضعیفی بود (041/0p= و 12/0r=). میانگین نمره شادکامی با پیشرفت تحصیلی رابطهی معناداری نداشت (05/0p>). میانگین هوش معنوی در زنان (45/19±32/154) و در مردان (11/17±74/149) تفاوت آماری معناداری داشت (048/0=P و 99/1=t). میانگین نمره شادکامی در بین رشتههای مورد بررسی (020/.=p و 94/3=F) و افراد با وضعیت اقتصادی مختلف، متفاوت(008/.=p و 98/3=F) بود. همچنین میانگین نمره هوش معنوی نیز در رشتههای مختلف (027/.=p و 65/3F=) و وضعیت اقتصادی مختلف تفاوت معناداری (007/.=p و 15/4F=) داشت.
نتیجهگیری: هوش معنوی بالاتر با شادکامی بیشتر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان همراه بود. به نظر میرسد ارتقای هوش معنوی باعث داشتن یک روحیه شاد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و در نتیجه بهبود کیفیت مراقبت از بیمارانشان میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1391/10/7 | پذیرش: 1392/5/6 | انتشار: 1392/5/6 | انتشار الکترونیک: 1392/5/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول