[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 5 - ( 5-1392 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 431-440 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
مرضیه رئیسی، هدی احمری طهران، سعیده حیدری، عصمت جعفربگلو، زهرا عابدینی، سید احمد بطحایی
، heidari_saeide@yahoo.com
چکیده:   (14840 مشاهده)
مقدمه: هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه‌های گوناگون زندگی انسان به ویژه تأمین و ارتقای سلامت روانی دارد. از طرفی نقش شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی، و مشارکت اجتماعی کارآمد، بسیار مهم شمرده می شود. هدف این پژوهش، تعیین رابطه‌ی بین هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 353 دانشجوی رشته‌های پرستاری، مامایی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 91-90 به روش نمونه‌گیری سرشماری شرکت کردند. پرسشنامه‌های مورد استفاده شامل: پرسشنامه‌ی هوش معنوی علی بدیع و شادکامی آکسفورد بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل پرسشنامه هوش معنوی 83/18±93/152 (از حداکثر 210) و میانگین نمره شادکامی 12/16±33/48 (ازحداکثر 87) بود. رابطه مستقیم و معنادار متوسطی بین این دو نمره وجود داشت (0001/0p= و 6/0r=). بین میانگین هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه مثبت معنادار بسیار ضعیفی بود (041/0p= و 12/0r=). میانگین نمره شادکامی با پیشرفت تحصیلی رابطه‌ی معناداری نداشت (05/0p>). میانگین هوش معنوی در زنان (45/19±32/154) و در مردان (11/17±74/149) تفاوت آماری معناداری داشت (048/0=P و 99/1=t). میانگین نمره شادکامی در بین رشته‌های مورد بررسی (020/.=p و 94/3=F) و افراد با وضعیت اقتصادی مختلف، متفاوت(008/.=p و 98/3=F) بود. هم‌چنین میانگین نمره هوش معنوی نیز در رشته‌های مختلف (027/.=p و 65/3F=) و وضعیت اقتصادی مختلف تفاوت معناداری (007/.=p و 15/4F=) داشت. نتیجه‌گیری: هوش معنوی بالاتر با شادکامی بیشتر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان همراه بود. به نظر می‌رسد ارتقای هوش معنوی باعث داشتن یک روحیه شاد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و در نتیجه بهبود کیفیت مراقبت از بیمارانشان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، شادکامی، پیشرفت تحصیلی، معنویت، دانشجویان
متن کامل [PDF 216 kb]   (5379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۱/۱۰/۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۵/۶
پرسشنامه مطالعه [DOC 143 KB]  (675 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raisi M, Ahmari Tehran H, Heidari S, Jafarbegloo E, Abedini Z, Bathaie S A. Relationship between Spiritual Intelligence, Happiness and Academic Achievement in Students of Qom University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (5) :431-440
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2493-fa.html

رئیسی مرضیه، احمری طهران هدی، حیدری سعیده، جعفربگلو عصمت، عابدینی زهرا، بطحایی سید احمد. ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (5) :431-440

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2493-fa.html



دوره 13، شماره 5 - ( 5-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3974