Mohebiamin S, Jafari Suni H, Saeedy Rezvani M, Amin Yazdi A. Creative Teaching in Mashhad University of Medical Sciences: Students’ Viewpoints in School of Nursing and Midwifery . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :509-518
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2469-fa.html
محبی امین سکینه، جعفری ثانی حسین، سعیدی رضوانی محمود، امین یزدی امیر. وضعیت تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :509-518
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2469-fa.html
، aminehmohebi@gmail.com
چکیده: (12479 مشاهده)
مقدمه: تدریس خلاق یکی از اساسیترین ملزومات نظامهایآموزش عالی امروزی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی وضعیت تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
روشها: این پژوهش توصیفی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تعداد 246 نفر از دانشجویان چهار رشته (پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و مامایی) در نیمسال اول تحصیلی1391، انتخابگردیدند. به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامهی محققساخته با 55 گویه (با مقیاس لیکرت 5 تایی) بر مبنای ده مولفه جو سازمانی خلاق اکوال استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری تی تک نمونهای، تحلیل واریانس یک طرفه، و MANOVA استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرهی کل پرسشنامه برابر با (52/0±11/3) بود و از مقدار 3(نقطهی برش) به طور معناداری بالاتر بود (001/0=p و 21/9=t) و نشانهای از مطلوب بودن تدریس خلاق از دید دانشجویان بود. میانگین کل مؤلفههای تدریس خلاق در رشته پرستاری (47/0±36/3)، در رشته هوشبری (58/0±12/3)، در رشته اتاق عمل (52/0±67/3) و در رشته مامایی (52/0±31/3) بود. تفاوت بین میانگین نمرات در رشتههای مختلف به لحاظ آماری معنادار بود (001/0p=، 36/12F=).
نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که از نظر دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، وضعیت خلاقیت اساتید در تدریس مطلوب است. همچنین در میان رشتههای این دانشکده، اساتید رشته مامایی نسبت به سایر رشتهها در تدریس خلاقانهتر عمل میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/9/25 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول