[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 6 - ( 6-1392 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 509-518 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سکینه محبی امین، حسین جعفری ثانی، محمود سعیدی رضوانی، امیر امین یزدی
، aminehmohebi@gmail.com
چکیده:   (7005 مشاهده)
مقدمه: تدریس خلاق یکی از اساسی‌ترین ملزومات نظام‌های‎آموزش عالی امروزی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی وضعیت تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. روش‌ها: این پژوهش توصیفی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. به روش نمونه‎گیری ‎طبقه‌ای ‎نسبتی تعداد 246 نفر از دانشجویان چهار رشته (پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و مامایی)‎ در نیمسال اول تحصیلی1391، انتخاب‎گردیدند. به منظور جمع‎آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته با 55 گویه (با مقیاس لیکرت 5 تایی) بر مبنای ده مولفه جو سازمانی خلاق اکوال استفاده شد. برای‎ تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی تک نمونه‌ای، تحلیل واریانس یک طرفه، و MANOVA استفاده شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره‌ی کل پرسشنامه برابر با (52/0±11/3) بود و از مقدار 3(نقطه‌ی برش) به طور معناداری بالاتر بود (001/0=p و 21/9=t) و نشانه‌ای از مطلوب بودن تدریس خلاق از دید دانشجویان بود. میانگین کل مؤلفه‌های تدریس خلاق در رشته پرستاری (47/0±36/3)، در رشته هوشبری (58/0±12/3)، در رشته اتاق عمل (52/0±67/3) و در رشته مامایی (52/0±31/3) بود. تفاوت بین میانگین نمرات در رشته‌های مختلف به لحاظ آماری معنادار بود (001/0p=، 36/12F=). نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که از نظر دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، وضعیت خلاقیت اساتید در تدریس مطلوب است. همچنین در میان رشته‌های این دانشکده، اساتید رشته مامایی نسبت به سایر رشته‌ها در تدریس خلاقانه‌تر عمل می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، تدریس خلاق، دانشجویان، دانشکده پرستاری و مامایی، جو سازمانی
متن کامل [PDF 276 kb]   (1831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1391/9/25 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6
پرسشنامه مطالعه [DOCX 26 KB]  (421 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebiamin S, Jafari Suni H, Saeedy Rezvani M, Amin Yazdi A. Creative Teaching in Mashhad University of Medical Sciences: Students’ Viewpoints in School of Nursing and Midwifery . Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (6) :509-518
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2469-fa.html

محبی امین سکینه، جعفری ثانی حسین، سعیدی رضوانی محمود، امین یزدی امیر. وضعیت تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (6) :509-518

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2469-fa.html



دوره 13، شماره 6 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227